آیا استفاده از کتاب کمک درسی ضروری است؟

آیا استفاده از کتاب کمک درسی ضروری است؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

شاید این روزها سوال بسیاری از دانش اموزان این است که آیا استفاده از کتاب کمک درسی ضروری است؟ کتاب کمک درسی چه کمکی به دانش آموزان می کند؟ چرا که بسیاری از دانش آموزان این روزها برای برطرف کردن مشکلات تحصیلی و ضعف های خود در دروس به کتاب کمک درسی رجوع می کنند. کاری که شاید در گذشته چندان مرسوم نبود! البته در برخی مدارس معلمان کتاب کمک درسی معرفی می کنند و دانش آموزان موظف به خرید آن هستند. اما آیا برای همه دانش آموزان خرید کتاب کمک درسی ضروری است؟ در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم. با زودر همراه باشید.

استفاده از کتاب کمک آموزشی ضرورت دارد؟

این سوال را در بین بسیاری از معلمان در پایه های مختلف مطرح کردیم و از آن ها خواستیم تا دلیل خود را هم برای پاسخ مثبت یا منفی ارائه دهند. در بین این پاسخ ها متوجه بیان مطالبی جالب از یک معلم دبستان شدیم که در اینجا برایتان بازگو می کنیم. یکی از معلمان پاسخش به این سوال منفی بود و خرید کتاب کمک درسی را برای دانش اموزان ضروری نمی دانست. اما در توضیحاتش بیان کرد خرید کتاب کمک درسی الزامی نیست و دانش آموزان می توانند تنها با کتاب های درسی جلو بروند. اما اگر دانش اموزی قصد دارد در درسی پیشرفت کند و می خواهد از کتاب درسی بیشتر بداند می تواند از کتاب کمک درسی استفاده کند.

نظرات معلمان در پاسخ به این سوال بسیار جالب بود. اما همیشه این طور نیست، گاهی اوقات کتاب های کمک درسی به دلیل بیان ساده و روان مطالب اموزشی دانش اموزان را به سمت خود جلب می کند. این ذهنیت را در دانش اموز به وجود می اورد که مطالب جدید هستند. در صورتی که کتاب های کمک درسی به طور کامل با کتاب درسی مطابقت دارند و این دسته بندی و نوشتن خلاصه به صورت نمودار و جدول و شکل ها هستند که فهم کتاب های کمک درسی را به ظاهر ساده تر می کند. دانش آموز حس می کند مطالب جدید هستند و راحت تر می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در ادامه برای جواب به سوال آیا استفاده از کتاب کمک درسی برای دانش آموزان ابتدایی ممنوع است؟ این مقاله را دنبال کنید.

مزیت کتاب های کمک درسی

آیا شما هم جزو آن دسته دانش اموزانی هستید که می خواهید در کلاس چیزی فراتر از مطالب درسی بدانید؟ حین تدریس معلم اورا همراهی کنید؟ همچنین می خواهید شاهد پیشرفت تحصیلیتان باشید؟ و معتقدید که باید از کتاب کمک درسی استفاده کنید؟ گاهی اوقات بیان مطالب آموزشی به روش های دیگر، درک مطالب را برای دانش اموزان ساده تر می نماید. یکی از مزیت های کتاب های کمک درسی همین است که می تواند بدون محدودیت مطالب آموزشی را با روش های مختلف به دانش اموزان بفهماند. اما کتاب درسی به دلیل محدودیت فضا فقط از یک روش می تواند استفاده کند و معلم بقیه ی روش هارا تدریس کند. اما برخی مواقع دانش اموز در کلاس درس هم نمی تواند مطلب درسی را بیاموزد. بنابراین استفاده از منابع اموزشی دیگر در این مسیر می تواند برای دانش اموزان در فهم مطالب درسی بسیار مفید باشد.

کتاب کمک آموزشی

چرا منابع اموزشی مورد استقبال قرار گرفت؟

این روزها بیشتر از گذشته دانش اموزان با منابع اموزشی مختلف ارتباط برقرار می کنند. برای حل مشکلات درسی سعی می کنند به طور خوداموز راهی را انتخاب کنند. به نظر شما دلیل این استقبال چیست؟ ایا دانش اموزان از پایه ضعیف تری برخوردارند؟ خیر این طور نیست استفاده از کتاب های کمک درسی به پیشرفت آن ها بسیار کمک می کند و یکی از انتخاب هایی است که بدون صرف زمان دانش اموز را به هدفش می رساند. شاید راهکارهایی که در گذشته برای برطرف نمودن مشکل درسی دانش اموزان استفاده می شد کمی زمان بر و خسته کننده بود.

اما این روزها به دلیل تنوع بالای کتاب های کمک درسی و سادگی در استفاده از ان ها بسیاری از دانش اموزان ترجیح می دهند به جای شرکت در کلاس های اموزشی خارج از مدرسه و یا معلم خصوصی از کتاب های کمک درسی استفاده کنند. البته که یکی از دلایل این استقبال طبقه بندی کتاب ها و تنوع بالای آن هاست که دانش آموزان با هر پایه و سطحی می توانند کتاب کمک درسی مناسب خود را تهیه کنند.

البته که دانش اموزان پایه دهم تا دوازدهم باید برای آمادگی در کنکور و تست زنی از کتاب های تست استفاده کنند اما تنوع کتاب ها فقط به تست منتهی نمی شود. شاید برخی دانش اموزان در این مقطع با درک مطالب اموزشی مشکل داشته باشند. که در این صورت می توانند از کتاب هایی که درسنامه دارند استفاده کنند تا مطالب اموزشی را با زبانی ساده تر آموزش ببینند.

بیشتر بدانید: چه دانش آموزانی نیاز به کتاب کمک درسی دارند؟

نتیجه گیری

در نهایت با جواب به سوال آیا استفاده از کتاب کمک درسی ضروری است؟ فهمیدیم که برای فهم بهتر مطالب درسی، پیشرفت در مدرسه، حل تمرین بیشتر برای تسلط بر مطالب درسی و آموزش آسان می توان گفت که کتاب کمک درسی ضروری است. استفاده از آن بعد از تدریس معلم و حل تمرین های کتاب درسی توصیه می شود. شما تا الان تجربه ی استفاده از کتاب کمک درسی را داشته اید؟ برای چه درس هایی کتاب کمک درسی تهیه کرده اید؟ در قسمت نظرات ما و دیگران را از تجربه ی خود باخبر کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را برای دوستان خود نیز بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من