اطلاعاتی که باید قبل از ثبت نام تیزهوشان بدانید!

اطلاعاتی که باید قبل از ثبت نام تیزهوشان بدانید!

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

مدارس سمپاد معروف به تیزهوشان

مدارسی که زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با نام مدارس سمپاد فعالیت می کنند. که مردم این مدارس را با نام مدارس استعداد درخشان یا تیزهوشان می شناسند. اما این مدارس با مدارس عادی چه فرقی دارد؟ سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان به منظور رشد و پرورش استعدادهای دانش آموزان باهوش و خلاقی که درحال تحصیل در مدارس عادی بودند اقدام به راه اندازی مدارسی با عنوان مدارس سمپاد نمود. هر ساله آزمونی برای ورود دو مقطع ششم و نهم به این مدارس برگزار می شود. در طول سال‌ها برگزاری این آزمون تغییرات بسیاری به خود دیده است. اگر متقاضی ثبت نام در مدارس تیزهوشان  هستید این مقاله ی ” اطلاعاتی که باید قبل از ثبت نام تیزهوشان بدانید! ” را تا آخر با زودر همراهی کنید.

آزمون ورودی مدرسه‌های سمپاد پایه‌ی ششم به هفتم

سخنی با والدین

قبل از معرفی آزمون برای این پایه سخنی با والدین داشته باشیم. معمولا والدین تمایل دارند که فرزندانشان در بهترین مدارس کشور تحصیل کنند و تحت نظر معلمان برتر آموزش ببینند. اما فرزند ما قبل از نقش دانش آموز، کودکی دوازده ساله است. تحت فشار قرار دادن دانش آموزان در این پایه برای قرار گرفتن در این جو رقابتی کار درستی نیست. ذهن کودکان در این سن با اجبار کردن بازدهی نخواهد داشت و نتیجه ی عکس می دهد. پس با آگاهی کامل از این موضوع شرایط آماده شدن برای آزمون و ثبت نام را بررسی کنیم.

شرایط آزمون

در طی سال های گذشته آزمون پایه ششم به هفتم دستخوش تغییراتی شد. قبلا این آزمون از کتاب های درسی ریاضی، فارسی و علوم تجربی پایه ششم ابتدایی طراحی می شد. اما بعد از تغییراتی که حاصل شد، امروزه آزمون ورودی مدرسه‌های تیزهوشان در پایه‌ی ششم برای ورود به پایه‌ی هفتم صرفاً براساس آزمون هوش، استعداد و خلاقیت برگزار می‌شود. بنابراین برای موفقیت در این رقابت تنگاتنگ نیازی به مطالعه و تسلط بر کتب درسی نمی باشد، بلکه دانش آموزان می بایست با حل سوالات هوش، آمادگی لازم را کسب نمایند.  تعداد سوالات در این آزمون 100 سوال با مهلت زمانی 80 دقیقه است و نمره منفی نیز لحاظ می شود. به این صورت که هر سوال درست سه امتیاز مثبت و هر سوال غلط یک امتیاز منفی دارد. برای اطلاع از منابع کمک درسی برای آمادگی صددرصدی در این آزمون مقاله منابع آزمون سمپاد را بررسی کنید.

نکته‌ی مهم درباره‌ی آزمون ورود مدارس تیزهوشان این است که دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در آزمون ورودی پایه‌ی هفتم، یعنی متوسطه اول، برای ادامه‌تحصیل در پایه‌ی دهم، یعنی متوسطه دوم، گزینش نمی‌شوند. برای پذیرش در متوسطه دوم باید دوباره در آزمون ورودی نهم به دهم شرکت کنند.

شرایط آزمون

آزمون ورودی مدرسه‌های سمپاد پایه‌ی نهم به دهم

از آن جایی که داوطلبان مقطع نهم به دهم سن بالاتری داشته و در نتیجه قدرت تحلیلی بیشتری دارند، میزان سختی سوالات بیشتر حس می شود. به علاوه دانش آموزانی که برای این مقطع ثبت نام می کنند، اکثراً در سال های قبل دانش آموز مدارس نمونه و تیزهوشان بوده اند. آزمون تیزهوشان در پایه‌ی نهم برای ورود به پایه‌ی دهم در دو بخش مجزای استعداد تحلیلی و تحصیلی برگزار می‌شود. هر یک از این دو بخش نیمی از نمره‌ی قبولی دانش‌آموز را دربرمی‌گیرد. در این آزمون نمره منفی نیز لحاظ می شود. به‌این ترتیب که هر پاسخ درست سه امتیاز مثبت و هر پاسخ غلط یک امتیاز منفی خواهد داشت. این آزمون در کل صد سؤال تستی دارد که هر دانش‌آموز برای پاسخ به آن ۱۲۰ دقیقه زمان در اختیار دارد.

دانش آموزان برای آمادگی بیشتر در این آزمون باید در کنار کتب درسی، منابعی به عنوان کتاب کمک درسی تهیه کنند. برای اطلاع از این منابع، زودر لیستی از کتاب های کاربردی را تهیه کرده است. برای دیدن این منایع به مقاله منابع کمک درسی آزمون سمپاد مراجعه نمایید.

زمان ثبت نام آزمون سمپاد

ثبت نام مدارس تیزهوشان در پایه های هفتم ودهم از 16 فروردین ماه آغاز شده و تا 25 فروردین ماه ادامه دارد. معمولا 10 روز از فروردین ماه را به عنوان زمان ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان در نظر می گیرند. دانش آموزان با مراجعه به سامانه ثبت نام مدارس سمپاد به نشانی sampad.medu.ir و ارائه اطلاعات خواسته شده می توانند در آزمون های ورودی سمپاد پایه هفتم و یا دهم ثبت نام کنند.

زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد

شرایط لازم و کلی ثبت نام در مدارس سمپاد

داشتن تابعیت ایرانی

کسب نمره ارزشیابی خیلی خوب در تمامی دروس پنجم و ششم جهت ثبت نام ششم به هفتم مدارس سمپاد

داشتن معدل سالانه 19 در پایه هشتم برای شرکت در آزمون نهم به دهم سمپاد

زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد

آزمون ورودی مدارس سمپاد در وضعیت عادی معمولاً در بازه‌ی اردیبهشت تا خرداد هر سال برگزار می‌شود. و دانش آموزان بسته به اینکه برای ورود به چه پایه ای آزمون می دهند، در مدت زمان محدودی به سوالات پاسخ می دهند.

نتیجه گیری

در مقاله ی ” اطلاعاتی که باید قبل از ثبت نام تیزهوشان بدانید! ” هر آنچه که برای ثبت نام آزمون تیزهوشان نیاز بود را جمع آوری کرده ایم. با مطالعه ی این مقاله می توانید از شرایط و زمان ثبت نام و نحوه ی برگزاری آزمون باخبر شوید. اگر شما هم متقاضی آزمون تیزهوشان هستید در قسمت نظر ها برای ما بنویسید که آمادگی لازم برای امتحان را دارید؟ و اگر در سال های قبل آزمون تیزهوشان داده اید، بنویسید که چطور برای این آزمون آماده شده اید و نحوه ی مطالعه ی خود را نیز ذکر کنید. هر انتقاد یا پیشنهادی داشتید می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من