آیا خواندن کتاب درسی برای کنکور کافی است

آیا خواندن کتاب درسی برای کنکور کافی است

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

در سال کنکور بیشتر دانش آموزان از خود سوال می کنند « آیا خواندن کتاب درسی برای کنکور کافی است؟» شاید از مشاوران و معلمان کنکور هم سوال کنند که از چه منابعی استفاده کنند؟ زیرا یکی از بزرگترین نگرانی ها انتخاب کتاب کمک درسی مناسب است. نحوه مطالعه در دوران کنکور هم با دوران تحصیل کاملا تفاوت دارد.

آیا خواندن فقط کتاب درسی برای کنکور کافی است ؟

شاید یکی از راه های موفقیت در کنکور دانستن روش درست مطالعه و استفاده مفید از کتاب درسی و کمک درسی باشد. پیشنهاد ما به دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شوند این است که اگر با بخشی از متن کتاب درسی روبرو شدید که آن را نمی فهمید، زیر آن خط بکشید و در حاشیه کتاب خود علامت بگذارید سپس با مراجعه به کتاب کمک درسی آن مبحث را مطالعه نمایید. اگر پیشرفتی در خود احساس نمی کنید، کمی استراحت کنید و دوباره برگردید. همچنین برای درک و ماندگاری مطالب میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • همه عناوین و زیرعنوان های فصل را مرور کنید.
  • به تصاویر و نمودارهایی که خواندید نگاهی بیاندازید.
  • هر کلمه پررنگ یا مورب را بخوانید و مطمئن شوید که آنها را می فهمید.
  • خلاصه فصل را بخوانید.
  • سوالات پایان فصل را مرور کنید.

راهکار های فوق به شما کمک می کند تا هنگام خواندن کتاب های درسی، درک خود را به حداکثر برسانید و اطلاعات را حفظ کنید. همان طور که می دانید بلند خوانی، درک و حفظ اطلاعات را بهبود می بخشد. همچنین تصویری از مفاهیم در ذهن خود بسازید. تجسم اطلاعات و مفاهیم، به خاطر سپردن آن را بسیار آسان تر می کند. به هنگام مطالعه کتاب های درسی دقت داشته باشید، مفاهیم و حقایق مهمی را که می توانند سوالات تستی باشند، شناسایی کنید و زیر این مفاهیم خط بکشید.

چگونه کتاب درسی را برای کنکور مطالعه کنیم ؟

کنکور یک مقطع مهم و حساس برای دانش آموزانی است که به ادامه تحصیل اهمیت می دهند و قطعا موفقیت در آن آینده تحصیلی و شغلی آن ها را رقم خواهد زد. به همین منظور برای کسب بهترین نتیجه، اولین انتخاب، مطالعه کتاب های درسی است. اما نحوه مطالعه صحیح، یکی از رموز برای کسب نمره عالی است. کسانی که برای کنکور حاضر میشوند به هنگام مطالعه در حاشیه کتاب درسی برای هر یک از مطالب مهم تعریف کوتاهی می نویسند. پیشنهاد می کنیم یادداشت های کاملاً منظمی داشته باشید. زیرا این یادداشت ها، قبل از کنکور به راحتی قابل دسترسی و بررسی خواهد بود.

همچنین میتوانید مطالب را تجسم کنید. این کار یک روش عالی برای درک و به خاطر سپردن اطلاعات دشوار است. اینکه بتوانید خلاصه ای از آنچه آموخته اید تهیه کنید به شما در تسلط بر مطالب و حفظ اطلاعات کمک می کند. با شخص دیگری بنشینید و آنچه را که از متن آموخته اید به او بگویید. بدون شک، توضیح بلند هر چه آموخته اید موثرترین راه برای تسلط بر مطالب و بهبود ماندگاری است. پیوستن به یک گروه برای مطالعه، راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن آنچه از مطالعه خود یاد گرفته اید با دیگران است.

بعد از یک روز مطالعه کتاب درسی ، 20 تا 30 دقیقه وقت خود را صرف کنید و یادداشت ها و اطلاعاتی را که یاد گرفتید مرور کرده و نکات و موضوعات اصلی را بخوانید. این کار اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می کند. هر هفته حدود 10 دقیقه وقت خود را صرف مرور یادداشت ها کنید. با مرور هفتگی اطلاعات و مطالب، آمادگی شما برای آزمون بالا خواهد رفت.

برای آمادگی کنکور از کجا شروع کنیم ؟

روش آموزش هر معلم و استادی متفاوت است. برخی از آنها به آنچه در کتاب درسی وجود دارد اکتفا می کنند و برخی دیگر کاملاً به آموزش های خودشان متکی هستند. شما باید برای دستیابی به نتیجه مطلوب روش صحیح را بیابید و خودتان را براساس آن سازگار نمایید. اولین قدم برای یادگیری ایجاد مکانی آرام و راحت و به دور از حواس پرتی است. جایی که بتوانید در آن برای خواندن موثر کتابهای درسی تمرکز کنید.

چگونه در کنکور موفق شویم

نحوه زمان بندی خواندن کتاب درسی برای کنکور

زمانی که برای مطالعه اختصاص می دهید بسیار اهمیت دارد. زیرا خواندن کتاب های درسی می تواند خسته کننده و کسل کننده باشد. این کار مستلزم هوشیاری و توجه شما است. ما توصیه می کنیم هر بار حدود 30 تا 45 دقیقه مطالعه کنید و سپس کمی استراحت کنید تا روح و جسم شما دوباره زنده شود. بهترین راه برای حفظ اطلاعات از کتابهای درسی این است که بلند بخوانید. سپس با دیگران به اشتراک بگذارید. خواندن اطلاعات متنی ، آن را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می کند و تسلط بر موضوع را تضمین می کند و شما در مسیر موفقیت قرار می گیرید البته اگر تکنیک هایی که در این مطلب به شما ارائه می شود را در برنامه ریزی روزانه خود برای خواندن کتاب های درسی قرار دهید

رمز چگونگی موفقیت در کنکور این است که سعی کنید در حین مطالعه از موضوعات مختلفی مطالعه داشته باشید. یعنی یک روز را صرف یادگیری و حل تست برای فیزیک نکنید. زمان خود را برای دروس تقسیم بندی کنید. 10 تا تست فیزیک، مطالعه یک فصل زبان، مرور نکات طلایی ریاضی و موارد دیگر. برای حفظ کردن جدول ها یا فرمول هایی که سخت در حافظه می نشینند و تثبیت می شوند بهتر است برای آن ها داستان سرایی کنید. برای درس هایی که از جهت مفهومی با آن ها چالش دارید، یک راهکار فوق العاده کاربردی وجود دارد. درس و متن آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. به این شکل، هم آن را با صدای خود می شنوید و هم چشمتان اطلاعاتی که از آن عبور می کند را ضبط می کند.

افزایش تمرکز و داشتن یک برنامه ریزی بلند مدت

حتما از چای و قهوه استفاده کنید. سطح هوشیاری شما با این دو مورد بالا تر خواهد رفت و شما را از حس خواب آلودگی نجات خواهد داد! با بودجه بندی سوالات کنکور سال های قبل میتوانید برنامه ریزی درست و دقیقی برای موفقیت داشته باشید. یعنی نگاهی داشته باشید به اینکه سهم هر درس و پایه در کنکور به چه صورت است. با کسب آگاهی از این موضوع می توانید برای خود یک برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید. همچنین با توجه به اهمیت آن درس در کنکور، سرمایه گذاری زمانی کنید.

سهم هر درس و پایه در کنکور

انتخاب و خرید کتاب کمک درسی برای کنکور

منابع کمک درسی کنکور را چگونه انتخاب کنیم ؟ اول از همه باید به این نکته توجه داشته باشید جدای از انتخاب شما برای تهیه کتاب کمک درسی، استفاده از خود این کتاب ها به نحو مطلوب اولویت بیشتری دارد. خیلی از دانش آموزان به توصیه دوستان یا مشاوران خود چندین کتاب کمک درسی برای هر درس تهیه می کنند و تا نیمه سال همه آن کتاب ها رها و دست نخورده باقی می ماند.

در جواب سوال آیا خواندن کتاب درسی برای کنکور کافی است ؟ میتوان گفت : سعی داشته باشید تا همه سوالات کنکور ساله های اخیر را حل کنید و به نحوه پاسخ دهی به این تست ها مسلط شوید. زیرا که چنانچه به این سوالات که منابع اصلی هستند مسلط نشوید، رفتن به سراغ سوالات چالشی و تالیفی کاری بیهوده است.

در خرید و تهیه کتاب کمک درسی وسواس نداشته باشید. با تهیه یک کتاب کمک درسی مثلا برای درس ریاضی سعی کنید به تمام جوانب این کتاب مسلط شوید. تمام تست ها و نکته هایی که در آن قرار دارد را چندین بار مرور کنید.همچنین بخاطر داشته باشید کتاب های درسی مهم ترین عامل موفقیت رتبه های کنکور بوده است. مولفان تست کنکور نیز با مراجعه با آن برای کنکوری های عزیزی سوال طرح می کنند، پس از آن غافل نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من