بهترین زمان برای حفظ درس

بهترین زمان برای حفظ درس چه زمانی است؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

اگر دانش آموز هستید، مطالعه بخشی از زندگی شماست. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بهترین زمان برای حفظ درس چه زمانی است؟ ایجاد بهترین زمان برای مطالعه به صبر و تمرین نیاز دارد. برای برخی از افراد، صبح‌ها برای مطالعه بهتر است، در حالی که برای برخی دیگر، عصر یا شب باعث می‌شود بهتر روی مطالعه‌شان تمرکز کنند.

بنابراین هر فردی متفاوت با دیگری کار می کند، می اندیشد و به طور منحصر به فردی یاد می گیرد، حتی تایم طلایی که به بهترین زمان برای حفظ درس در روز تلقی می شود برای دانش آموزان مختلف متفاوت است در این مطلب برخی از مزایای مطالعه در صبح، بعد از ظهر و عصر را به شما نشان می دهیم. سپس به شما کمک می کنیم مزایا را با سبک یادگیری خود بسنجید تا بتوانید برنامه مناسب را انتخاب کنید و بهترین زمان برای حفظ درس را در خود بیابید. البته قبل از مطالعه این مقاله برای بهبود کیفیت مطالعه از شما می خواهیم مقاله روش های صحیح مطالعه برای دانش آموزان را مطالعه بفرمایید تا بعد از آن بتوانید بهترین زمان مطالعه را رصد کنید و خروجی با کیفیتی داشته باشید.

مطالعه در صبح

بسیاری از افراد  فکر می کنند که صبح بهترین زمان برای مطالعه است، زیرا مغز ما بعد از یک خواب شبانه و خوردن صبحانه در بهترین حالت خود قرار دارد. نور طبیعی موجود در صبح برای چشم مفید است و آدم را سرحال و هوشیار نگه میدارد. بازه زمانی صبح  فرصت مناسبی برای مطالعه یک مطلب درسی جدید یا مرور یادداشت‌های روز قبل است، زیرا صبح‌ها معمولاً افراد توانایی یادآوری بهتری دارند.

یک مطالعه نشان می دهد که صبح ممکن است مفیدترین زمان برای یادگیری باشد. در حالی که این مطالعه علل احتمالی این افزایش بهره وری را بررسی نمی کند، اما نشان می دهد که می تواند منجر به یادگیری کارآمدتر شود. از آنجا که یادگیری کارآمدتر می تواند به شما در صرفه جویی وقت، کاهش استرس و در نهایت تسلط سریع تر کمک کند، که این خود یک مزیت محسوب می شود.

مطالعه در روز

مطالعه در بعدازظهر

بعدازظهر، مغز در ادغام اطلاعات جدید با دانسته های قبلی موثر تر عمل می کند. همچنین در این زمان از روز، می‌توانید مطالب را مرور کنید و اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید را تثبیت کنید.

یادگیری اغلب یک تلاش اجتماعی است. مطالعه با دیگران می تواند بسیار مفید باشد یا به شما کمک می کند تا هر موضوع چالش برانگیز را با کمک هم کلاسی هایتان حل کنید. اگر صبح یا بعداز ظهر درس میخوانید، می توانید در صورت وجود مشکل درسی با هم کلاسی یا معلم هایتان تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید یا حتی برای کسب اطلاعات بیشتر به کتابخانه بروید.

مطالعه در شب

برخی از دانش آموزان، در انتهای روز انرژی بیشتری دارند. از این رو، عصر یا شب زمان مؤثرتری برای مطالعه آن هاست. مطالعه در این زمان به بهبود تمرکز و خلاقیت کمک می کند زیرا حواس پرتی کمتری وجود دارد و با به رخت خواب رفتن اعضای خانواده، قطعاً آرامش و سکوت بیشتری وجود دارد. همچنین خواب بعد از مطالعه باعث تثبیت اطلاعات و بهبود یادآوری می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که خواب شبانه 7 تا 8 ساعت را باید در برنامه روزانه قرار دهید. هرچند که برخی دانش آموزان می گویند هر زمانی از شبانه روز با باز کردن کتاب خوابمان می گیرد، برای جلوگیری از خواب آلودگی حین مطالعه نیز روش هایی وجود دارد.

جالب اینجاست که برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه در خسته‌ترین زمان می‌تواند به مغز کمک کند تا تمرکز بیشتری برای مهارت‌های جدید، مانند صحبت کردن به یک زبان خارجی وجود داشته باشد. sleep-learning هم به همین موضوع اشاره دارد که در طول خواب، فرآیند تثبیت حافظه بهترین عملکرد را دارد و مغز می تواند بازسازی و فعال سازی مجدد مورد نیاز خود را در طول زمان استراحت دریافت کند. این بدان معناست که مطالعه قبل از خواب می تواند به مغز شما کمک کند تا چیزهای جدیدی را حتی در خواب یاد بگیرید.

مطالعه در شب

چگونه بهترین زمان خود را برای مطالعه پیدا کنیم؟

با این حال، زمان‌بندی‌های متفاوتی برای دانش‌آموزان مختلف وجود دارد و اگر فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید، می‌توانید بهترین زمان از روز را برای مطالعه پیدا کنید. اولا چه زمانی بیشتر هوشیار هستید؟ به آن فکر کنید، و در ساعات مختلف روز مطالعه داشته باشید تا بهترین زمان برای مطالعه مشخص شود. در نهایت، مطمئن شوید زمانی را که انتخاب می کنید بتوانید به طور مداوم به آن پایبند باشید، حداقل برای چند روز در هفته. زیرا ثبات به مطالعه روزانه شما کمک می کند و کیفیت زمان مطالعه شما را بهبود می بخشد.

هر دانش آموزی سبک یادگیری منحصر به فردی دارد. دانش آموزان مختلف ممکن است در زمان های مختلف روز بهتر یاد بگیرند. اما اگر هر روز در یک ساعت معین مطالعه کنید، به تدریج و به زودی ذهن و بدن خود را آماده خواهید کرد و بهترین عملکرد را خواهید داشت. هنگامی که بدانید چه چیزی برایتان بهتر است، می توانید روال مطالعه خود را موثرتر و کارآمدتر ادامه دهید. علاوه بر رصد بهترین زمان برای مطالعه، زودر چند توصیه درسی دارد که می توانید با مطالعه ی آن همواره درصدد بهبود این مسیر باشید.

نور طبیعی  عملکرد دانش آموزان را بهبود می بخشد.

چرخه های روزانه نور طبیعی به شدت بر سلامت، تندرستی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر می گذارد. نور آبی روشن در طول روز برای بهبود خلق و خو، هوشیاری، تمرکز و سطح انرژی موثر است. مطالعات نشان می دهد که نور طبیعی باعث بهبود نمرات آزمون، حضور و غیاب دانش آموزان و رفتار آن ها می شود.

نور مصنوعی می تواند منجر به خستگی چشم شود و عملکرد ذهن را کاهش دهد. نور روشن در طول روز و تاریکی در شب نیز برای ایجاد و حفظ چرخه خواب سالم بسیار مهم است.

سعی کنید موضوعات مختلف را در ساعات مختلف روز مطالعه کنید.

همانطور که در زمان های مختلف مطالعه را آزمایش می کنید، باید مباحث مختلف را نیز در ساعات مختلف روز مطالعه کنید. بسته به زمان ممکن است موضوعات مختلف را به طور موثرتری بیاموزید. به عنوان مثال، یادگیری شما در بعدازظهر بهترین عملکرد خود را دارد پس می توانید حفظ کلمات و درس های حفظی را در بعدازظهر بخوانید. ممکن است بخواهید قبل از خواب واژگان را مطالعه کنید تا ببینید روز بعد چه چیزهایی را به یاد می آورید.

نتیجه گیری

طبق گفته محققان هر زمان از روز بهترین زمان برای یادگیری است. بهترین زمان از روز برای مطالعه از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. اما یادگیری مطالب جدید در صبح و مرور و یادآوری در بعدازظهر و شب روندی است که روی افراد مختلف امتحان شده و این چیزی است که پیشنهاد می دهیم مورد ارزیابی قرار دهید تا زمان مناسب برای مطالعه خود را پیدا کنید. برای جواب به سوال های خود از قبیل چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم؟ و هر سوال دیگری برای بهبود کیفیت مطالعه با زودر همراه باشید.

 

منابع

https://www.psb-academy.edu.sg/blog/best-time-to-study

https://www.opencolleges.edu.au/blog/2020/08/11/when-is-the-best-time-to-study-and-why/

یک نظر در “بهترین زمان برای حفظ درس چه زمانی است؟

  1. سینا گفت:

    خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پیشنهاد ما به شما

آخرین محصولات مشاهده‌شده

سبد خرید
فروشگاه
حساب من