بهترین کتاب کمک درسی فیزیک دهم ریاضی

بهترین کتاب کمک درسی فیزیک دهم ریاضی

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

همیشه قبل از تهیه‌ ی کتاب کمک درسی این سوال به وجود می‌ آید : «بهترین کتابی که می‌توانم بخرم کدام است؟» اگر دانش‌آموز باشید و سری به کتاب‌ فروشی‌ ها بزنید احتمالا از این همه تنوع در کتاب‌ های کمک درسی سرگیجه می‌گیرید. چندین ناشر بزرگ و کوچک کتاب‌ های کمک‌ درسی دارند که تازه هر کدام از آن‌ ها شاید چند جلد کتاب مختلف برای فقط درس فیزیک، یا هر درس دیگری منتشر کنند. اما بهترین کتاب کمک درسی فیزیک دهم ریاضی را چطور تهیه کنیم؟ واقعیت این است که، این سوال، یک پاسخ یک کلمه‌ ای ندارد، نه در درس «فیزیک دهم رشته‌ ی ریاضی» و نه در هیچ درس دیگری. برای رسیدن به جواب، باید سوال را به شکل دیگری پرسید…

انواع کتاب‌ کمک درسی فیزیک دهم کدامند؟

به شکل خلاصه این کتاب‌ ها در چند دسته قرار می‌گیرند :

کتاب تشریحی محور

اگر می‌خواهید برای امتحانات فیزیک، حاضر شوید و دنبال کتابی هستید که شامل درسنامه، تمرین و نمونه‌‌ سوال به همراه با جواب باشد باید در این بخش، دنبال آن بگردید. کتاب پرسمان گاج، ماجراهای من و درسام خیلی سبز، امتحانوفن مهروماه و پرتکرار قلم‌ چی، از معروف‌ ترین کتاب‌ هایی هستند که در این زمینه می‌توانید پیدا کنید.

برای موفقیت، حتما درسنامه ها را عمیق مطالعه کنید و با تمرین و سوال برای امتحان آماده بشوید. البته در آزمون‌ های تشریحی یک راه دیگر هم هست که کاملا شب امتحانی است. سری کتاب‌ هایی که درسنامه ندارند یا به صورت خیلی مختصر نوشته شده اند. این کتاب ها بیشتر شامل سوالات امتحانی سال‌ های اخیر به همراه جواب است. کتاب‌ های شب امتحان خیلی سبز و سری ۶۴۲۰ گاج که تقریبا ۶۰ صفحه دارند خیلی مختصر و مفید و کاملا مناسب شب امتحان اند.

کتاب کار

اگر احتیاج به تمرین و سوالات بیشتر دارید این نوع کتاب کمک درسی راه‌ حل شما است. اگر دانش‌ آموز، با برنامه‌ ریزی و جدای از کلاس فعالیت می‌کند، بهترین کار استفاده از کتاب‌ های تشریحی محور است. اما یک زمانی معلمان تشخیص می‌دهند کل کلاس به تمرینات بیشتری احتیاج دارد و به صورت هماهنگ تمام کلاس را به حل سوالات بیشتر تشویق می‌کنند.

در این موارد کتاب‌ کار که سوال دارد ولی پاسخنامه کاملا تشریحی ندارد، بهترین گزینه است. سوالات کتاب کار مانند تکلیف دانش‌ آموز است و جواب این سوالات در وقت مناسب، سر کلاس بررسی می‌شود. تقریبا همه ناشران بزرگ از جمله خیلی سبز، گاج، قلم‌ چی و مهروماه، کتاب کار دارند. این کتاب‌ها از نظر تعداد صفحات و قیمت تقریبا مساوی اند، به جز کتاب کار مهروماه که ارزان‌ تر است.

کتاب تست

در یک جمله‌ ی بسیار ساده میتوان کتاب تست را «اصلی‌ترین کتاب کمک درسی برای کنکور» نامید. درسنامه و نکات ریز تستی مورد علاقه‌ ی طراحان کنکور، اولین بخش این کتاب‌ ها را شامل می‌شود. سپس نوبت پرسش‌ های چهارگزینه‌ ای می رسد که معمولا سطح‌ بندی دارند. این سوالات از ساده به مفهومی و بسیار سخت می رسد و سوالات کنکور سال‌ های اخیر را شامل می شود تا ویژگی‌ های یک کتاب تست استاندارد را داشته باشد. این کتاب‌ ها همچنین دارای پاسخنامه تشریحی هستند.

معمولا یکی از شلوغ‌ ترین قفسه‌ ها مربوط به کتاب تست است. میکرو طبقه‌ بندی گاج، آبی قلم‌ چی، پرسش های چهارگزینه ای خیلی سبز،‌ مرشد مبتکران، پاورتست مهروماه و تست الگو، همه کتاب‌ های تست ناشران مختلف اند.

دسته دوم کتاب‌ های تست، نسخه‌ ی پیشرفته‌ تر از همین تست هاست. سوالاتی بالاتر از سطح کنکور در آن‌ها طرح می‌شود و هدف آن‌ ها به چالش کشیدن ذهن و آماده کردن آن برای سخت‌ ترین سوالات است. دانش‌ آموزان بعد از تسلط به کتاب‌ های تست معمولی اگر خود را آماده‌ی مبارزه با سخت‌ترین سوالات می‌بینند می‌توانند با کتاب‌هایی مثل نردبام خیلی سبز یا سه سطحی قلم‌چی خود را محک بزنند.

کتاب جامع

این نوع کتاب ها با هدف آموزش، تسلط به امتحانات تشریحی و همچنین سوالات چهارگزینه‌ ای است. در واقع یک پکیج کامل در یک کتاب است. در این بخش هم انتخاب‌ های زیادی وجود دارد مثل سیر تا پیاز گاج، شگفت‌انگیز خیلی سبز، کهکشانی مهروماه و سه‌بعدی نشر الگو. البته باید در نظر بگیریم که چون این کتاب‌ ها به تمام بخش‌ها پرداخته اند، معمولا به اندازه کتاب‌ های تخصصی مفصل نیستند. مثلا بخش تست کتاب سیر تا پیاز گاج، خیلی مختصر‌تر از تست‌ های میکرو طبقه بندی است.

چه کتاب کمک درسی بخریم

معرفی 4 نمونه کتاب فیزیک پایه دهم

در این بخش سعی کردیم کتاب های تخصصی تر برای درس فیزیک را معرفی کنیم.

کتاب فیزیک دهم ریاضی نشر الگو

این کتاب برای دانش آموزان با هر سطحی مناسب است. تست ها دسته بندی به خصوصی دارند و منظم اند. بیشتر تست های آن توسط مولف طراحی شده است. یعنی دارای بسیاری از تست های تالیفی است. البته سوالات کنکور سال های اخیر و آزمون قلم چی نیز در آن وجود دارد. در کتاب فیزیک دهم ریاضی انتشارات الگو یک سری تست مشخص شده اند که آن ها برای مرور جمع بندی بسیار موثرند.

کتاب فیزیک دهم ریاضی سری سیر تا پیاز

این کتاب بیشتر نیاز دانش آموزان ضعیف تا متوسط را پوشش می دهد و دارای تست های استاندارد تالیفی است. همچنین این تست ها از سطح سوالات کنکور بالاتر نرفته اند. حجم تست های کتاب فیزیک دهم ریاضی سری سیر تا پیاز بالا نیست. به همین دلیل شاید نیاز باشد دانش آموزان قوی تر در کنار این کتاب از کتاب های کمک درسی دیگر نیز استفاده کنند. در بخش سوالات تشریحی دانش آموزان می توانند با حل آن ها خود را برای آزمون های مدرسه حاضر کنند. خصوصا امتحانات میان ترم و پایان ترم.

کتاب فیزیک دهم ریاضی پیشرفته نردبام خیلی سبز

فیزیک دهم نردبام مخصوص دانش آموزانی نگارش شده است که دانش آموز مدارس برتر و نمونه هستند و هدفشان کسب رتبه برتر در کنکور سراسری و المپیاد های علمی است. به همین خاطر است که اگر به درس نامه آن مراجعه کنید متوجه می شوید که بسیار خلاصه و مختصر نوشته اند. زیرا برای جمع بندی و مرور مناسب اند. برای تیپ های مختلف مسئله ها، در کتاب فیزیک دهم ریاضی سری پیشرفته نردبام انتشارات خیلی سبز تعداد کمی تست وجود دارد.

شاید اگر تنوع بالاتر و تعداد بیشتری تست در این کتاب قرار می گرفت نیاز دانش آموزان برای تست زنی را پوشش می داد. به طوری که آنها به انواع تست ها مسلط می شدند اما نکته خوب کتاب فیزیک دهم ریاضی سری پیشرفته نردبام انتشارات خیلی سبز این است که مولفان، سوالات را به شکل میکرو طبقه بندی طرح کردند. در هر صورت توصیه ما این است که دانش آموزان ضعیف و متوسط از منابع دیگری که متناسب با سطح آن ها است استفاده کنند.

کتاب فیزیک دهم ریاضی سری پاور تست انتشارات مهروماه

این کتاب ویژه دانش آموزانی است که از شروع کار می خواهند پایه خود را قوی کنند. تست ها از آسان به سخت چیده شده اند. ضمنا دانش آموزانی که می خواهند خود را به چالش بکشند می توانند آزمون های هایپر را حل کنند. در کل با کتاب فیزیک دهم سری پاور تست انتشارات مهر و ماه می توانید به مطالعه خود عمق ببخشید. زیرا که علاوه بر داشتن درسنامه کامل و جامع دارای تنوع تستی مناسب است.

راهنمایی نهایی انتخاب بهترین کتاب کمک درسی فیزیک دهم ریاضی

حالا که به این جا رسیدیم و با دسته‌ بندی انواع کتاب آشنا شدیم تا حدی می‌توانید متوجه بشوید که چرا گفتیم «بهترین وجود ندارد».

کتاب‌های زیادی در بازار هست ولی هر کدام کارکرد متفاوتی دارند. این که چه کتابی انتخاب کنید بستگی به این دارد که چه هدفی دارید، در کدام موضوع ضعیف و کجا قوی‌ ترید. شاید لازم باشد یک کتاب تست و یک کتاب آزمون تشریحی تهیه کنید. با فهم این دسته‌ بندی دیگر سراغ تهیه‌ ی کتاب‌ های موازی نمی‌روید. البته شاید گاهی لازم باشد چند کتاب موازی هم تهیه بشود، همه این‌ها بستگی به انتخاب خود دانش‌ آموز دارد. شناخت دانش‌ آموز از خود،‌ مشورت با معلم و دوستان و مشاوران راه‌ های مناسبی برای تشخیص بهترین کتاب است اما بهترین برای هر کس تعریف می‌شود.

این مساله که از بین ناشران مختلف هم کدام را انتخاب کنیم تا حد زیادی بستگی به خود فرد دارد. ناشران بزرگ همگی کتاب‌ های خوبی منتشر کرده‌اند، که از نظر کیفیت تفاوت چشم‌ گیری با هم ندارند. بهترین انتخاب از بین آن‌ها مقایسه محتوای متن، لحن نویسنده، سوالات و نوع طراحی آن‌ ها با یکدیگر است تا فرد ببیند با کدام‌ یک بیشتر ارتباط برقرار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من