عمومی, مقالات

تغذیه دانش آموزان موفق چیست ؟

تغذیه دانش اموزان

تغذیه ناسالم در دانش آموزان می تواند منجر به نمرات پایین تر، بیماری، خستگی و سایر عوارض جانبی شود. دانش آموزان باید سعی کنند رژیم غذایی متعادلی از غلات، پروتئین، لبنیات، میوه ها و سبزیجات داشته باشند. برنامه ریزی وعده های غذایی سالم از قبل می تواند به دانش آموزان در موفقیت و یادگیری بهتر کمک کند. در ادامه برای اینکه بفهمیم تغذیه دانش آموزان موفق چیست با زودر همراه شویم.

اجتناب از عادات بد مانند حذف وعده های غذایی یا سفارش مکرر از رستوران های فست فود دشوار است. اما یک رژیم غذایی سالم می تواند به دانش آموز کمک کند احساس بهتری داشته باشد، با استرس کنار بیاید و در کلاس درس عملکرد بهتری داشته باشد. شروع کار چندان سخت نیست. فقط کافی است از قبل گروه های غذایی را بشناسد و برای هر آنچه که میخورد برنامه ریزی داشته باشد.

غذاها را می توان به پنج گروه غلات، میوه ها، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و چربی ها تقسیم کرد که هر کدام هدف مشخصی دارند. درک اینکه این گروه‌های غذایی چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارند می‌تواند کمک کند که چه چیزی و چه مقدار باید خورد.

 تکامل نمودارهای غذایی وزرات کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1992-2014)

بیشتر دانش آموزان با هرم غذایی نمادین وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) از اوایل کودکی آشنایی دارند. این هرم که در سال 1992 ایجاد و به نمادی از تغذیه متعادل، شناسایی شد و بیش از 20 سال در بین همه مردم و برنامه های درسی مدارس ابتدایی حضور داشت.

در سال 2014، وزارت بهداشت ایالات متحده هرم غذایی را کنار گذاشت و تصویر جدیدی به نام بشقاب من معرفی کرد. بر خلاف هرم، بشقاب من فقط نسبت های پیشنهادی را برای پنج گروه اصلی غذایی نشان می دهد، نه تعداد وعده ها. نمودار به روز شده پر از تصاویر غذا نیست و بشقاب من شفاف تر از هرم اصلی است.بشقاب من فقط از نظر زیبایی شناسی ساخته نشده است و به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که سبزیجات و میوه‌ها باید تقریباً نیمی از رژیم غذایی را تشکیل دهند و باید لبنیات و غلات کمتری نسبت به هرم غذایی پیشنهاد شده مصرف کرد.

تکامل نمودار غذایی

9 نکته ی تغذیه سالم برای دانش آموزان موفق

صبحانه خوب بخورید:

مطالعات نشان می دهد که نخوردن صبحانه از پیشرفت تحصیلی می کاهد. وقتی فرصتی برای سرو وعده غذایی صبحگاهی خود ندارید، تکه ای نان شیرینی، یک میوه و مقداری آب میوه بردارید.همه ی این هارا می توانید در کیف خود بگذارید و در مدرسه بخورید.

اگر وعده ای فست فود میخواهید بخورید، هوشمندانه انتخاب کنید:

پیتزا را با نصف پنیر، ساندویچ گوشت با اندازه معمولی، پوره سیب زمینی یا سالاد با سس کم کالری انتخاب کنید. غذاهای پرچرب مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری یا ساندویچ ماهی را محدود کنید. عادت غذایی خود را بهبود ببخشید تا گامی به سمت دانش آموز موفق شدن برداشته باشید.

میان وعده های سالم را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

در میان وعده از خشکبار، میوه های تازه یا خشک، چوب شور، ذرت بو داده، کیک برنجی یا کراکر گندم استفاده کنید و شکم خود را با آب نبات، چیپس یا بستنی سیر نکنید چون این ها ارزش غذایی ندارند حتی برای تنوع می توانید از سبزیجات خام یا ماست میوه ای استفاده کنید.

تغذیه دانش آموزان موفق غنی از کلسیم است:

نوجوانان باید در بدن خود ذخیره کلسیم داشته باشند تا از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کنند. اگر شیر دوست ندارید، سعی کنید مقدار زیادی ماست کم چرب، پنیر کم چرب و سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کاهش وزن را با آگاهی انجام دهید:

گرسنگی و یا رژیم هایی که راه حلی سریع ارائه می دهند معمولا نتیجه معکوس دارند و مضر هستند.رژیم های غذایی که در آن از مواد غذایی خاصی برای لاغری استفاده می کنند، لزوما باعث لاغری نمی شوندبنابراین تنها راه مطمئن برای کاهش وزن یک رژیم غذایی متعادل، مداوم و ورزش است.

مصرف قند خود را محدود کنید:

شکر کالری را در رژیم غذایی شما افزایش می دهد و به طور قابل توجهی به پوسیدگی دندان منجر می شود. از آن کم استفاده کنید و به جای آن، قهوه، چای، غلات و میوه را با شیرین کننده های رژیمی شیرین کنید. همواره بکوشید تا برنامه غذایی خود را به تغذیه یک دانش آموز موفق نزدیک کنید.

حواستان به سالادی که انتخاب می کنید باشد:

سالاد بسته به نحوه انتخاب شما، می تواند برای رژیم غذایی مفید یا مضر واقع شود. البته سبزی های برگ دار، سبزیجات خام و میوه های تازه مفید هستند. اما، اگر مقدار زیادی سس خامه‌ای و سالادهای مبتنی بر سس مایونز انتخاب می‌کنید، کالری و چربی ممکن است برابر یا حتی بیشتر از یک همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده باشد. پس هوشمندانه انتخاب کنید!

آب زیاد بنوشید:

بدن شما حداقل به هشت لیوان آب در روز نیاز دارد و اگر سنگین ورزش کنید، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید. برای یادآوری خود، یک بطری آب در مدرسه به همراه داشته باشید.

از غذایی که میخورید لذت ببرید:

غذا برای بدن ما چیزی بیشتر از تغذیه است. وقتی از غذاخوردن‌تان، حتی اندکی لذت ببرید و همیشه در جایی آرام و زمانی مشخص آن را میل کنید، هضم‌تان بسیار بهتر صورت می‌گیرد. سرو غذا در زمانی مشخص و بدون حواس پرتی باعث می شود طعم واقعی غذا را حس کنید و از آن لذت ببرید. پس برای لذت از آن وقت کافی بگذارید.

 نتیجه گیری

برای جواب به این سوال که تغذیه دانش آموزان موفق چیست با تحقیق و جست و جو می توانید مواد با ارزش غذایی بالا را شناسایی کنید و با تغییر عادت غذایی خود سعی کنید برنامه غذاییتان را اصلاح کنید. با داشتن برنامه غذایی سالم همواره خستگی، استرس و بیماری خود را کنترل کنید و درنهایت گامی محکم تر به سوی موفقیت بردارید.


منابع

https://www.clarke.edu/campus-life/health-wellness/counseling/articles-advice/10-healthy-eating-tips-for-the-busy-college-student

https://www.goabroad.com/articles/study-abroad/healthy-eating-tips-for-college-students-at-home

https://www.bestcolleges.com/resources/student-nutrition

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2720988

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *