تنظیم فضای مطالعه

تنظیم فضای مطالعه

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

یکی از کار های موثر برای مطالعه‌ای اثربخش، تنظیم فضای مطالعه است. مطالعه در مکانی که باعث حواس‌پرتی می‌شود بسیار سخت است. هر چند ممکن است فضای ایده‌آل مورد نظر شما برای فرد دیگری ایده‌آل نباشد. اما آنچه که مهم است این است که فضایی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی دارید. در ادامه با گفتن ویژگی‌های یک مکان مناسب سعی کنید فضای مورد نظر خود را پیدا کنید. با زودر همراه باشید.

مکان مناسب برای مطالعه

فضایی را برای مطالعه انتخاب کنید که احساس راحتی داشته باشید تا از درس خواندن لذت ببرید. اگر پشت میز نشستن در کتابخانه را دوست ندارید پس جایی بهتر را انتخاب کنید مانند مبل یا صندلی که روی آن احساس راحتی داشته باشید. عملکرد مغز به شرایط بدنی و جسمی وابسته است. پس اگر محل نشستن راحت نباشد مغز واکنش نشان داده و تمرکزتان به هم می‌ریزد.

در توصیف فضای مناسب برای مطالعه نمی‌توان از تأثیر نور صرف نظر کرد. اگر در طول روز مطالعه می‌کنید مطمئناً نور خورشید بهترین گزینه است. اما اگر هنگام مطالعه به نور مصنوعی نیاز داشتید می‌توانید از نورهای ترکیبی استفاده کنید. این نورها ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی است که نور محیط را از خیلی سفید تا خیلی زرد بودن کنترل می‌‌کند و چشم از مطالعه کردن خسته نمی‌شود. در مقاله بهترین زمان برای حفظ درس این مورد را به طور گسترده بررسی کرده ایم.

مورد بعدی که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد تهویه‌ی اتاق است. محیط را نه خیلی گرم نگه دارید که خوابتان بگیرد نه خیلی سرد که از شدت سرما تمرکز نداشته باشید. با باز کردن گوشه‌ی پنجره این امکان فراهم می‌شود که هوای اتاق با بیرون در تبادل باشد و مقدار اکسیژن لازم به مغز برسد.[1]

موسیقی هنگام مطالعه

برخی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه سکوت مطلق را ترجیح می‌دهند برخی دیگر هنگام درس خواندن موسیقی پخش می‌کنند. موسیقی می‌تواند فعالیت مغز را افزایش دهد و به افزایش آرامش کمک می‌کند. اگر شما از دسته‌ی دوم هستید که هنگام مطالعه موسیقی پخش می‌کنید همواره به یاد داشته باشید که از موسیقی‌های ملایم و کلاسیک استفاده کنید. صدای موسیقی را متوسط تا کم تنظیم کنید. هر چند که موسیقی با صدای آرام می‌تواند موجب آرامش و تمرکز شود، موسیقی با صدای بلند حواس پرتی ایجاد می‌کند. اگر حین درس خواندن موسیقی گوش می دهید به نکات زیر توجه کنید.

  • مطالعه در فضایی که رادیو و تلویزیون روشن است اصلاً توصیه نمی‌شود. رادیو و تلویزیون می‌توانند با پخش برنامه‌های متنوع و تبلیغات حواس شما را به کلی پرت کنند.
  • صداهای طبیعی مانند صدای آبشارها، باران، رعد و برق و صدای جنگل می‌تواند نویز سفید کافی برای تمرکز شما ایجاد کنند و صداهای مزاحم محیط را کاور کنند.[2]

نتیجه گیری

اگر قبل از مطالعه، همه‌ی جوانب کار سنجیده شود و شرایط مهیا باشد، می‌توان از مطالعه لذت برد. شاید اتاق، صندلی مناسب، نور، تهویه و موسیقی از مواردی باشد که کم‌تر به چشم بیاید اما همین نکته‌های ریز می‌تواند به شکل چشم‌گیری باعث کیفیت مطالعه شود. با فراهم کردن شرایط مناسب، وقت آن است که تکنیک‌های مطالعه را بررسی کنیم و با آگاهی از روش مناسب عادت مطالعه‌ای مؤثر را در خود ایجاد کنیم.


منابع

[1] https://www.wikihow.com/Study

[2] https://www.goconqr.com/en/examtime/blog/music-for-studying/

http://hackmystudy.com/how-to-focus-and-concentrate-while-studying/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0896627307005004

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من