لوازم تحریر, مقالات

انواع خودکار ها کدامند؟

انواع خودکار ها کدامند؟

کمتر کسی هست که دستخط خوب برایش اهمیتی نداشته باشد. دستخط خوب همیشه اعتماد به نفس را بالامی برد. دغدغه داشتن دستخط و امضای خوب باعث شده که آدم ها همواره به دنبال راهی برای بهبود باشند. البته که انتخاب خودکار مناسب در داشتن دستخطی خوب بی تاثیر نیست. احتمالاً قبلاً هنگام جستجوی لوازم التحریر با انواع خودکارها برخورد کرده اید و شاید از خود سوال کرده اید انواع خودکار ها کدامند؟ خودکار ها که شبیه به هم هستند. بنابراین دقیقاً چه چیزی خودکار هارا از یکدیگر متفاوت می کند؟ در این مطلب، ما توضیح خواهیم داد که چه چیزی این نوع خودکار ها را متمایز می کند و چه زمانی باید از آن ها استفاده کنید. با زودر همراه باشید.

امروزه با تعداد زیادی خودکار در انواع مختلف روبرو هستیم که تفاوت اصلی بین خودکار ژله ای، خودکار توپی و خودکار رولربال در نوع جوهر موجود در آن ها است و این بر نحوه نوشتن آن ها تأثیر می گذارد. در این مطلب انواع خودکار هارا معرفی خواهیم کرد.

خودکار ژله ای

یک خودکار ژله ای  از جوهری استفاده می کند که در آن رنگدانه های موجود در جوهر مبتنی بر آب معلق است. جوهر خودکار های ژله ای ضخیم و مات است و واضح‌تر روی سطوح صاف ظاهر می‌شود. جوهر خودکار ژله ای شامل:

  • رنگدانه – این همان چیزی است که رنگ جوهر را تعیین می کند.
  • آب – یک محلول مبتنی بر آب که رنگدانه برای ساختن جوهر ژل در آن معلق است.

در مقایسه با جوهرهای دیگر، جوهر ژل دارای ویسکوزیته نقطه ذوب بالاتری است که این خود باعث می شود از نسبت بیشتری از رنگدانه ها در محیط پشتیبانی کند. رنگدانه ی خودکار های ژله ای مات هستند و در چندین رنگ روشن و پاستلی و همچنین رنگ های مادی، متالیک و براق که به وضوح روی کاغذ تیره نشان داده می شوند موجود است. این خودکارها خطوط پررنگی ایجاد می کنند و کاملا راحت می نویسند. بسیاری از جوهرهای ژل در برابر آب مقاوم هستند و پس از خشک شدن جوهر با آب پاک نمی شوند. وقتی با خودکار ژله ای می نویسید، جوهر جامد توسط گلوله به حرکت در می آید و با غلت خوردن توپ، مایعی می شود و روی کاغذ به حالت جامد برمی گردد.

خودکار ژله ای - توپی - رولربال

خودکار توپی

خودکارهای توپی از جوهرهای چسبناک و بر پایه روغن استفاده می کنند. آن ها با حل شدن رنگ ها در مخلوط الکل و اسیدهای چرب ساخته می شوند. الکل ها جریان روان جوهر را تقویت و اسیدهای چرب نوک قلم را چرب می کنند. از آن جا که جوهر بسیار ضخیم است، گلوله های توپ به خوبی روی کاغذهایی با کیفیت پایین کار می کنند، بنابراین برای نوشتن نیاز به فشار بیشتری دارند. این می تواند برای مدت طولانی خسته کننده باشد. مزیت خودکارهای توپی این است که معمولاً زود خشک می شوند و در برابر آب مقاوم هستند.

بیشتر بدانید: جوهر خودکار چگونه ساخته می شود؟

خودکار رولربال

خودکار های رولربال یا غلتکی از جوهر مایع متشکل از رنگ های محلول در آب استفاده می کند. جوهر آن در مقایسه با گلوله های توپی و ژل آزادانه جریان می یابد. بنابراین یک خودکار غلتکی برای نوشتن به فشار کمتری نیاز دارد. این به کاهش فشار دست کمک می کند و شما را برای نوشتن های طولانی یا جلسات یادداشت برداری اذیت نمی کند. جوهر مایع به کاغذی که بر روی آن نوشته می شود نیز بستگی دارد، زیرااستفاده از کاغذ های با کیفیت پایین باعث می شود جوهر روی آن پخش شود.

خودکار های توپی و رولربال  به یک شکل کار می کنند، تنها تفاوتشان در جوهر است. هر دو سبک قلم، توپی و رولربال، از مکانیزم یکسانی برای رساندن جوهر به صفحه استفاده می‌کنند. در کنار بدنه قلم یک مخزن پر از جوهر وجود دارد. هنگامی که آن را روی کاغذ حرکت می دهید، یک توپ کوچک در نوک قلم غلت می خورد و جوهر را در یک خط در سراسر صفحه پخش می کند. توپ می تواند 360 درجه بچرخد و ضخامت خط را یکسان نگه دارد. اگر هر کدام ازین سه مدل خودکار را دارید و خودکار شما نمی نویسد مقاله ی ” چرا خودکار نمی نویسد ” را مطالعه بفرمایید.

چه موقع باید از هر خودکار استفاده کنم؟

چه موقع باید از هر خودکار استفاده کنم؟

خودکارهای ژله ای برای یادداشت برداری روزمره بسیار مناسب هستند. ما آن ها را برای دانش آموزانی که در طول سال های تحصیل ده ها دفترچه پر می کنند، بسیار توصیه می کنیم. البته هنگام استفاده از کاغذ نازک و ارزان تر، خودکار ژله ای انتخاب مناسبی نیست. خودکار ژله ای نه تنها رنگ های بیشتری برای انتخاب دارد بلکه جوهر متراکم تر و رنگ های زنده تری را روی کاغذ تولید می کند. تنوع گسترده ای از رنگ های آن باعث می شود دانش آموزان برای یادداشت برداری بیشتر از این نوع خودکار استفاده کنند.

جوهر خودکار توپی به دلیل حلالیت الکل خیلی زود خشک می شود، می توان از آن برای نوشتن در بسیاری از سطوح بدون لکه گیری استفاده کرد. نمونه بارز این موضوع نوشتن پشت عکس است. این در حالی است که با نوشتن خودکار ژله ای پشت عکس به دلیل جوهر مرطوب تر لکه می شود.

جوهر یک قلم رولربال بسیار نازک‌تر است. زیرا بر پایه آب است، بنابراین بیشتر شبیه یک مایع بیرون می‌آید و خشک شدن آن کمی بیشتر از توپی طول می‌کشد. برای نوشتن روی کاغذ های ظریف و با کیفیت در نامه های رسمی کاربرد دارد. هنگام نوشتن با خودکار رولربال به دلیل قلم نازک باید دقت زیادی به خرج داد و مدت زمانی صبر کرد که جوهر آن خشک شود که آخر سر خروجی با کیفیتی گرفت.

نتیجه گیری

همواره برای داشتن دستخطی زیبا و اعتماد به نفس بالا باید باتوجه به موقعیتی که داریم خودکاری را انتخاب کنیم که بتوان به راحتی با آن نوشت. اینکه خودکار های ژله ای برای نوشتن بهتر است یا توپی و رولربال، تصمیماتی شخصی است که باتوجه به راحتی و موقعیت خود انتخاب می کنیم از چه خودکاری استفاده کنیم. اگر جواب سوال “انواع خودکار ها کدامند را گرفته اید”و اگر فکر می کنید انواع این خودکار هارا از کجا می توانید پیدا کنید و تشخیص نوع آن برای شما سخت است. خبر خوب این است که فروشگاه اینترنتی زودر در انتخاب خودکار سبک خودتان می تواند به شما کمک کند که بهترین تصمیم را بگیرید و خودکار سبک خود را پیدا کنید و از نوشتن لذت ببرید.


منابع

https://www.theonlinepencompany.com/rollerball-pens/ballpoint-vs-rollerball

https://en.wikipedia.org/wiki/Gel_pen

http://pubsapp.acs.org/subscribe/archive/ci/31/i09/html/09lw.html?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *