لوازم تحریر, مقالات

درجه سختی نوک مداد طراحی

درجه سختی نوک مداد طراحی

بسیاری از افراد در مورد نحوه درجه بندی مدادها اطلاع خاصی ندارند. اگر شما یکی از آن ها هستید و علاقه­مند هستید که در مورد درجه سختی نوک مداد طراحی اطلاعات کسب کنید زودر را همراهی کنید. در این مقاله ما یک سری اطلاعات گردآوری کرده ایم و تفاوت ها را برای شما توضیح داده ایم. با زودر همراه باشید.

درجه سختی گرافیت با نسبت مخلوط گرافیت و خاک رس تعیین می شود. هر چه گرافیت بیشتر و خاک رس کمتر باشد، سرب نرم تر و هر چه گرافیت کمتر و خاک رس بیشتر باشد، سرب سخت تر است. درجه مناسب سختی برای استفاده بستگی به سبک نقاشی نقاش و نوع هنر آن دارد. یک هنرمند ممکن است ترجیح دهد که مداد طراحی­اش نرم­تر باشد تا فشار کمتری مداد را بر روی کاغذ بکشد، در حالی که یک هنرمند دیگر ممکن است مداد با نوک سخت تری را ترجیح دهد. به طور کلی کاغذ با الیاف سخت نیاز به مداد هایی با گرافیت کمتر و کاغذ صاف و نرم نیاز به مداد هایی با گرافیت بیشتر دارد.

درجه سختی مداد ها

امروزه مداد ها با 16 درجه سختی مختلف در دسترس هستند که روی مداد چاپ شده است. درجه سختی مدادها تقریباً به چهار گروه تقسیم می شوند:

  • B  مخفف “سیاه” است. این مدادها نرم هستند.
  • H  مخفف “سخت” است.
  • HB  مخفف “Hard black” است که به معنی “مشکی سخت ” است.
  • F  به معنی درجه سختی کمتر  است.

بیشتر بدانید : نوشت افزار چیست؟

گاهی اوقات اعداد درجه سختی مداد قبل از حروف الفبا قرار می گیرند. که این مدل از اطلاعات بیان دقیق تری در مورد درجه سختی یا شدت رنگ مداد می­دهند. هرچه عدد بیشتر باشد، آن مداد سخت­تر، نرم­تر یا سیاه­ تر است.

درجه های سختی B ، HB و F نرم ترین درجه هستند. مداد B نرم برای کودکانی که تازه یادگیری و نوشتن را شروع کرده اند، ایده آل است. مبتدیان با استفاده از مداد گرافیت نرم و مخصوصاً ضخیم، می­توانند خیلی راحت بنویسند یا حتی طراحی کنند. هر کسی که تجربه بیشتری در نوشتن و طراحی داشته باشد، معمولاً مدادی با درجه سختی متوسط HB انتخاب می کند. اما بعضی از آن ها با درجه سختی F احساس راحتی می کنند.

افرادی که مهارت بیشتری در طراحی دارند از مدادهای نرم با درجه سختی B2 تا B8 استفاده می­کنند. با این مدادها می­توان طراحی های حرفه ای انجام داد. مداد سفت برای طراحی فنی مناسب­تر است. که درجه سختی آن ها H، H2  تا H6  است. می­ توان خیلی دقیق با آن ها کار کرد. که البته رنگ این مداد ها به جای مشکی، خاکستری است.

سختی مداد را چگونه اندازه گیری می کنند؟

درجه مداد معمولاً در انتهای مداد مشخص می شود. به عنوان مثال، یک مداد شماره 2 یک مداد نوشتاری استاندارد است که از نرمی مداد طراحی “HB” برخوردار است. مدادهای “H” از گرافیت سخت تری برخوردار هستند.( H مخفف “سخت” است). مدادهای “B” دارای گرافیت نرمتر هستند( B  مخفف “سیاه” است). عددی که جلوی این حروف نوشته شده، نشان می دهد که مداد چقدر نرم یا سخت است. به عبارت دیگر ، مداد H4 از مداد  H2سخت تر است در حالی که مداد  B4مداد B2 نرم تر است.

تست سختی مداد، که به آن آزمون Wolff-Wilborn  گفته می شود. زیرا تست سختی مداد – Wolff-Wilborn رایج ترین روش است. به این صورت که از مقادیر مختلف گرافیت برای ارزیابی سختی یک مداد استفاده می کند. تست سختی مداد شاید ساده ترین آزمایش باشد. مدادها به داخل نمونه رانده می شوند و سختی مداد توسط ردیاب ایجاد شده، مشخص می شود. دو درجه برای درجه بندی سختی هسته گرافیت مداد وجود دارد. اولین مقیاس عددی است. هرچه عدد بالاتر باشد هسته مداد سخت تر است. مقیاس دوم مقیاس گرافیت HB است. “H” نشان دهنده سختی و“B”  نشان دهنده سیاهی است.

نتیجه گیری

با خواندن مقاله درجه سختی نوک مداد طراحی از این به بعد می ­توانیم تفاوت مداد هارا تشخیص دهیم و آن هارا باتوجه به کاری که می­ خواهیم با آن انجام دهیم بخریم. اما خبر خوب اینکه زودر این امکان را برای زودری های عزیز فراهم آورده است که هر نوع مدادی که می­ خواهند، با مراجعه به سایت سفارش دهند و در اسرع وقت به دستشان برسد.

 


منابع:

https://www.fabercastell.com/blogs/creativity-for-life/graphite-pencil-lead-degree-hardness#:~:text=The%2016%20degrees%20of%20graphite,extra%20soft%2C%20very%20black%20graphite.

https://www.zieler.co.uk/pencil-grades

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *