کتاب کمک آموزشی, مقالات

علت استرس دانش آموزان چیست؟

علت استرس دانش آموزان چیست؟

شاید با خود فکر کنید که علت استرس دانش آموزان چیست؟ کافی است لحظه ای را متصور شوید که معلم ما را به پای تخته فرا خوانده و ما آمادگی برای جواب دادن به سوالاتش را نداریم. حتی گاهی اوقات ممکن است آمادگی لازم را داشته باشیم ولی بعد صدا زدن معلم یک جور دلشوره به جانمان بیفتد، طوری استرس بگیریم که همه آنچه را که خوانده ایم از یادمان برود. این جاست که باید گفت استرس بخش عادی زندگی دانش آموزان است. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با زودر همراه شوید.

استرس در واقع خوب است. زیرا به ما برای غلبه بر چالش ها انگیزه می دهد. اما استرس بیش از حد می تواند بر ذهن و بدنمان تأثیر منفی بگذارد، که در دراز مدت منجر به بیماری های مختلف شود. یادگیری نحوه مدیریت استرس در هر مرحله از زندگی، اولین گام برای مراقبت از سلامت روان است.

 اما علت استرس ما دانش آموزان چیست؟

در ادامه چند مورد از شایع ترین علل استرس را بررسی می کنیم.

فشارها برای جا افتادن و پیدا کردن دوستان جدید در مدرسه و ارتباط گرفتن با معلم همگی مجموعه‌ای از چالش‌ها را با خود به همراه دارند که اگر راه های پاسخ و مقابله با آن را بلد نباشیم می تواند دردسرساز باشد. اکثر معلمان از ما می خواهند تکالیف خانه را سر کلاس بخوانیم، کتاب کمک درسی کار کنیم و برای امتحانات آماده شویم. همه این فعالیت ها را با هم ترکیب کرده و آن ها را در چهار، پنج یا شش کلاس دیگر ضرب کنید. سپس می توانید استرس زا بودن آن را برای ما تشخیص دهید. با این حال، همه استرس های تحصیلی از طرف مدرسه و معلم ناشی نمی شود. برخی ناشی از مدیریت ضعیف زمان و حتی والدین یا سرپرست های ماست.

بعضی ها فکر می کنند تنها کاری که یک دانش آموز باید انجام دهد این است که در کلاس حاضر شود، آزمون ها را بگذراند و فارغ التحصیل شود. اما مسئولیتی که بر دوش ماست چیزی فراتر از یک کلاس درس و امتحان ماهانه است. استرس در بین ما دانش آموزان می تواند بسیار زیاد باشد و بر بسیاری از زمینه های زندگیمان تأثیر بگذارد.

علائم استرس را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

فیزیکی

  • بدن درد
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات خواب
  • سردرد
  • تپش قلب

عاطفی

  • اضطراب
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • عزت نفس پایین

رفتاری

  • لذت نبردن از هیچ چیزی
  • منزوی شدن
  • تاخیر یا عدم حضور در کلاس ها
  • رفتار های پرخطر

راهکار هایی برای رفع استرس

در ادامه راهکار هایی برای مقابله با استرس گفته می شود که با رعایت کردن آن می توانیم استرس را تا حد زیادی کاهش دهیم.

حفظ رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم در فصل پراسترس امتحانات اهمیت دو چندان به خود می گیرد. همچنین مهم است که روز خود را با یک صبحانه متعادل شروع کرده و وعده های غذایی منظم و سالم را در طول روز داشته باشیم. غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، ماست، سالمون، زغال اخته، گوشت بدون چربی، آجیل و آووکادو می توانند به کاهش استرس کمک کنند. آنچه می نوشیم نیز می تواند به مدیریت استرس کمک کند. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا شیرین بیش از حد لازم خودداری کنیم و سعی کنیم شیر، آب و چای گیاهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. البته که تغذیه دانش آموزان در مقاله تغذیه دانش آموزان موفق به طور دقیقی بررسی شده است.

ورزش

ورزش نیز می تواند نقش مهمی در کاهش استرس داشته باشد چون باعث افزایش اندورفین می شود که به ما کمک می کند احساس شادی، آرامش و رضایت بیشتری داشته باشیم. به دویدن، شنا یا حتی پیاده روی طولانی برویم. خبر خوب اینکه واقعاً مهم نیست چه نوع تمرینی انجام می دهیم. هر چیزی که قلب ما را به حرکت درآورد، به کاهش استرس در برنامه روزانه ما کمک می کند.

نتیجه گیری

ما دانش آموزان مسئولیت سنگینی را بر دوش داریم که با بهتر انجام دادن آن می توانیم آینده ی خود را تضمین کنیم. پس در این راه باید بیشتر به سلامت روانمان بپردازیم تا در محیطی به دور از استرس، اضطراب و با آرامش خاطر کسب علم کنیم روز به روز بیشتر به سمت موفقیت گام برداریم.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

منابع

https://thehavenatcollege.com/5-causes-of-stress-in-college-students/#:~:text=Peer%20pressure%20is%20one%20of%20these%20stressors.&text=Other%20stressors%20include%20being%20homesick,from%20having%20too%20much%20downtime.

https://www.smulweb.nl/blog/post/18-common-causes-stress-students

https://www.thechelseapsychologyclinic.com/mood-management/what-are-the-causes-of-student-stress/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *