کتاب کمک آموزشی, مقالات

معایب کتاب های کمک درسی

معایب کتاب های کمک درسی

امروزه بیشتر مدارس، در کلاس های درس از یک سری کتاب های کمک درسی استاندارد استفاده می کنند. دلایل این امر کاملا به طراحی و تمرکز برنامه درسی، وظایف و یا سطح تخصص معلمان بسیار متفاوت است. همیشه بررسی مزیت ها در کنار معایب معنا می یابد. بنابراین در این مطلب سعی داریم به بررسی مزایا و معایب کتاب های کمک درسی بپردازیم. به همین منظور ابتدا لازم است بدانید کتاب کمک درسی چیست؟ و چرا باید از کتاب کمک درسی استفاده نمود؟ با دانستن این مطالب به سادگی می توانید به مزایا و معایب کتاب های کمک درسی پی ببرید.

کتاب کمک درسی چیست؟

کتاب کمک درسی مجموعه ای از دانش، مفاهیم و اصول یک موضوع یا دوره انتخاب شده است که به عنوان کتاب کمکی در اختیار دانش آموزان قرا می گیرد. اکثر کتاب های کمک درسی با راهنمایی و توصیه معلمان خریداری می شود. در صورتی که کتابی از طرف معلم معرفی نشد می توان با پرس و جو و تحقیق بهترین کتاب را برای مطالعه در کنار کتاب درسی انتخاب کرد.

از کتاب های کمک درسی هوشمندانه استفاده کنید

مهم است که به یاد داشته باشید کتاب درسی منبع مهمی برای تدریس دانش آموزان است. بعضی اوقات معلمان بیش از حد به كتاب های درسی اعتماد می كنند و سایر وسایل كمكی یا سایر مطالب را برای كلاس در نظر نمی گیرند. اما در مقابل برخی از معلمان فقط به کتاب درسی برای یادگیری اکتفا نمی کنند. زیرا کتاب درسی به اندازه کافی یک موضوع یا حوزه را پوشش نمی دهد. کتاب کمک درسی را به عنوان یک کمک کننده در نظر بگیرید. زیرا نحوه تصمیم گیری برای استفاده از کتاب های کمک درسی به عوامل زیادی بستگی دارد. به یاد داشته باشید، هیچ کتاب درسی کامل نیست و هیچ کتاب کمک درسی کاملی هم وجود ندارد. کتاب کمک درسی به عنوان  یک منبع دوم و کمک کننده در اختیار شماست. از آن می توانید به عنوان کتاب راهنما یا طرح کلی استفاده کنید.

مزایای کتاب های کمک درسی

کتاب های کمک آموزشی سال هاست که در کلاس ها استفاده می شود و هم برای معلم و هم برای دانش آموزان مفید بوده است. این کتاب ها چندین مزیت را در کلاس برای شما فراهم می کنند:

  • کتاب های کمک درسی مطالب را به طور جزئی تر با مثال های بیشتر بررسی نموده و طراحی هر درس با دقت و جزئیات بیان شده است.
  • یک کتاب کمک درسی تمام برنامه ها و دروس لازم را برای پوشش موضوعی با جزئیات در اختیار شما قرار می دهد.
  • کتاب های کمک درسی توالی مفصلی از روش های تدریس است که به شما می گوید چه کاری باید انجام دهید و چه موقع باید آن را انجام دهید. همه چیز با دقت بیان شده است.
  • کتاب های کمک درسی برنامه کاملی را در اختیار معلمان قرار می دهد. این مجموعه معمولاً براساس آخرین استراتژی های تحقیق و آموزش تهیه می شود.
  • کتاب های کمک درسی خوب، برای آموزش عالی خواهند بود. آن ها منبعی برای معلمان و دانش آموزان هستند.

بیشتر بدانید: چرا استفاده از کتاب کمک درسی در ایران بالاست؟

واقیت این است که مزایای کتاب های کمک درسی بیشتر از معایب آن است امه به عنون معایب می توان به موارد زیر را اشاره کرد.

معایب کتاب های کمک درسی

  • استفاده از کتاب های کمک درسی به منظور یافتن پاسخ سوالات می تواند جزو معایب باشد چرا که این کار می تواند دانش آموزان را تنبل نماید.تنوع در کتاب های کمک درسی موجود در بازار ممکن است گیج کننده باشد و تصمیم گیری برای انتخاب کتاب مورد نظر سخت باشد.
  • قیمت کتاب های کمک درسی ممکن است بالا باشد و خرید یک کتاب کمک درسی برای تمام دروس به صرفه نباشد هر چند که انتشارات مختلف برای این موضوع چاره اندیشیده اند وبرای پایه های مختلف کتاب های جتمع طراحی کرده اند.
  • مبنا قرار دادن کتاب های کمک درسی کار اشتباهی است و باید بعد از تدریس معلم و حل تمرین های کتاب درسی، سمت کتاب کمک درسی رفت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *