نحوه درس خواندن دانش اموز موفق

نحوه مطالعه یک دانش آموز موفق

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

میلاد نعیمی هستم رتبه برتر کنکور ریاضی. میخوام سه سال تحصیلی منتهی به کنکور رو بازگو کنم و در این راه الهام بخش دوستانی باشم که در این مسیر قدم گذاشتند. هرچند که همیشه کنکور مسیر سخت و طاقت فرسایی رو برای دانش آموزان قدم زده، ولی با برنامه ریزی و سخت کوشی میشه از همین مسیر سخت عبور کرد. امروز میخوام نحوه مطالعه یک دانش آموز موفق رو از نظر خودم بیان کنم. و به عنوان کسی که این مسیر رو طی کرده دوست دارم تجربه ی خودمو در اختیار کسانی قرار بدم که تو این مسیر قدم گذاشتند. سردرگم نمی دونند از کجا شروع کنند.

بیشتر بدانید : تکنیک های مطالعه 

باید ها و نباید های یک دانش آموز موفق

دانش آموز موفق مشاور داشته باشد یا خیر؟

به عنوان اولین نکته که بیان کنم، من مشاور نداشتم و وجود مشاور رو هم لازم نمی بینم. چون تنها کسی که از ریز و درشت ماجرا خبر داره خود آدمه، فقط خودت میدونی چه درس ها و چه جاهایی ضعف داری و برنامه ی خانوادگی و زندگی شخصیت چطوریه تا بخوای همه ی جوانب رو بررسی کنی و خیلی دقیق برنامه بریزی. برای همین فکر می کنم برای موفقیت در این مسیر بهتره که با کمی مطالعه و تحقیق خود دانش آموز بدون نیاز به مشاور این مسیر رو طی کنه.

نحوه مطالعه در سال دهم و یازدهم

من از تابستان سال دهم به مطالعه ی کنکوری شروع کردم. به این صورت که در تابستان با توجه به اینکه سال دهم را پشت سر گذاشته بودم، تابستان کل درس هارو مرور کردم و همزمان تست زدم. سال یازدهم با شروع سال تحصیلی سعی کردم طوری برنامه ریزی کنم که همزمان با یادگیری مطالب در مدرسه تست رو هم پیش ببرم و کماکان به طور موازی پیش میرفتم.

البته پیش می اومد که از برنامم عقب بیفتم ولی خب همیشه سعی من بر این بود که طبق برنامه جلو برم و اگر چیزی باعث می شد برنامم جلو نره فورا سعی میکردم اشتباه رو شناسایی کنم و دوباره برنامم رو روال باشه. من تا کنکور دو سال فرصت داشتم و دو سال مدت زمان خوبی است برای آزمون و خطا و همین آزمون و خطا ها بود که راه درست رو به من نشون داد. طوری که برای سال دوازدهم خیلی با برنامه و با آگاهی بر نقاط ضعف و قوتم پیش رفتم. تابستان سال یازدهم به مرور درس های کلاس دهم و یازدهم گذشت. من از این دو سال خیالم تا حدی راحت بود چون همه ی مسائل رو حل کرده بودم و روی نقاط قوتم کار کرده بودم.

سال دوازدهم برای یک دانش آموز موفق

با شروع سال دوازدهم من خیلی جدی و با برنامه تر از دو سال قبل جلو رفتم چون می دانستم فرصتی برای آزمون و خطا ندارم و هر روز درس نخوندن برای من مساوی بود با یک روز باخت. خب وقتی به نتیجه فکر می کردم و اینکه چطور ممکنه تلاش نکردن امروزم روی نتیجه تاثیر بذاره، همین محرک من می شد. سال دوازدهم خیلی هوشمندانه پیش رفتم. به این صورت که تا بهمن ماه وقت زیادی روی درس های سال دوازدهم گذاشتم و از بهمن ماه به بعد استراتژیم این بود که بر روی سال های دهم و یازدهم هم تمرکز داشته باشم.

هرچند که مدیریت کردن سه سال همزمان برای من به انازه کافی سخت و نفس گیر بود ولی خب چاره دیگری نبود. می دانستم که راه دیگری ندارم و باید تلاش کنم و جلو بروم.همین شد که تا خرداد من سه سال رو کامل بستم و از خرداد شروع کردم به جمع بندی و تقریبا از فشار یکم کاسته شد.

بیشتر بدانید : توصیه های درسی به دانش آموزان

آزمون آزمایشی

در مورد آزمون های آزمایشی هم، من برای ایجاد آمادگی در آزمون های آزمایشی شرکت می کردم. خیلی پیش می اومد که آزمونم را خراب کنم ولی هیچ وقت نشد در آزمون هایم غیبت کنم. به عنوان شتاب دهنده به آزمون نگاه می کردم و جدا از این آزمون آزمایشی فرصت مناسبی است تا مدیریت زمان سر جلسه را تمرین کرد و زمان کم نیاورد.

کتاب کمک درسی

در مورد کتاب های کمک درسی هم بخوام توضیحی بدم. من برای همه ی درس ها کتاب کمک درسی تهیه کرده بودم. اکثرا کتاب هایم را به صورت آنلاین خریداری می کردم چون خرید حضوری معمولا از من وقت زیادی می برد. خرید آنلاین برای من از جهت صرفه جویی در زمان بهترین گزینه بود.

و در آخر کلام اضافه کنم حالا که با نحوه مطالعه دانش آموز موفق آشنا شدید برای خود هدف بذارید. برنامه ریزی کنید و همواره در راستای هدفتون تلاش کنید. مطمئن باشید که این تلاش بی نتیجه نمی مونه. سعی کنید هیچ وقت یک روز کامل بدون مطالعه نباشید تا از فضا دور نشید و با نشاط و حال خوب درس بخونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من