مقالات

نقش والدین در تحصیل دانش آموزان

نقش والدین در تحصیل دانش آموزان

تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان در مدرسه زمانی که والدینشان در آموزش آن ها مشارکت داشته باشند، دستاوردهای بیشتری کسب می کنند. زودر در این مقاله نقش والدین در تحصیل دانش آموزان را مورد بحث قرار می دهد. همچنین مشارکت والدین را بررسی می کند.

نقش مشارکت والدین در آموزش دانش آموزان

نقش حیاتی مشارکت والدین در آموزش کودک در مطالعات و گزارش های بی شماری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیقات به صورت زیر است:

  • پیشرفت تحصیلی زمانی اتفاق می افتد که والدین در آموزش فرزندان خود مشارکت داشته باشند.

هر چه والدین بیشتر درگیر تحصیل فرزند خود باشند، تأثیر مثبت بیشتری بر پیشرفت تحصیلی خواهند داشت.

  • مشارکت والدین منجر به رفتار بهتر کلاسی فرزند خود می شوند.

مشارکت والدین نه تنها عملکرد تحصیلی را افزایش می دهد، بلکه تأثیر مثبتی بر نگرش و رفتار دانش آموزان دارد. علاقه و تشویق والدین به آموزش کودک می تواند بر نگرش کودک نسبت به مدرسه، رفتار کلاسی، عزت نفس، غیبت و انگیزه کودک تأثیر بگذارد.

  • والدین باید از دوران پیش دبستانی تا دبیرستان در آموزش فرزندان خود مشارکت داشته باشند.

مشارکت والدین می تواند در تمام سطوح سنی تفاوت مثبتی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که مشارکت والدین دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی به یک اندازه مهم است.

  • مطالعه والدین با فرزندان در خانه تا حد زیادی مهارت خواندن را بهبود می بخشد.

وقتی والدین و فرزندان با هم در خانه کتاب می خوانند، مطالعه به طور موثری بهبود می یابد. هم خوانی بلند با کودک، کمک قابل توجهی به توانایی های خواندن او می کند.

  • مدارس می توانند مشارکت والدین را به طرق مختلف تشویق کنند.

مشارکت قابل توجه والدین زمانی اتفاق می افتد که مدارس به طور فعال به دنبال راه هایی برای مشارکت دادن والدین در آموزش فرزندان خود باشند.

  • همکاری والدین روحیه معلم را بالا می برد.

مشارکت والدین نیز به مدارس و معلم کمک می کند. زیرا ارتباط بین خانه و مدرسه به معلم کمک می کند تا دانش آموز را به طور موثر تری آموزش دهد. با چالش هایی که دانش آموز در خانه با آن روبرو است آشنا می شود و معلم می تواند علاوه بر آموزش همدلی بیشتری را با دانش آموز داشته باشد.

  • مشارکت والدین به نفع فرزندان و والدین است.

درگیر شدن مادران و پدران در آموزش کودک و پیگیری تحصیلی، ارتباط مستقیمی با آینده فرزندان دارد. آن ها درک بهتری از برنامه درسی مدرسه و فعالیت ها دارند و می توانند با نحوه آموزش و پرورش کودک خود راحت ارتباط برقرار کنند همچنین باعث می شود زمان بیشتری را با فرزندان خود صرف کنند. برخی مطالعات نشان می دهد که مشارکت والدین در آموزش کودک ممکن است والدین را به آموزش بیشتر خود الهام بخش دهد.

  • محدودیت زمانی بزرگ ترین مانع برای مشارکت والدین است.

فقدان زمان دلیل اصلی شرکت نکردن والدین در آموزش فرزندان است. بنابراین، راه حل های موثر برای افزایش مشارکت والدین نیاز به آزاد شدن زمان والدین دارد.

بیشتر بدانید: چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟

مزایای مشارکت والدین در تحصیل دانش آموزان

مزایای مشارکت والدین در تحصیل دانش آموزان

مزایای زیادی از مشارکت والدین در رفتار یادگیری کودک حاصل می شود که شامل موارد زیر است:

  • والدین و فرزندان از تعامل عمیق تری لذت می برند.
  • کودکانی که در خانه تحصیل کرده‌اند در آزمون‌های استاندارد بهتر عمل می‌کنند.
  • کودک عزت نفس، اعتماد به نفس و رفتار بهتری از خود نشان می دهد.
  • کودکان تکالیف را راحت تر و مداوم تر انجام می دهند.
  • کودک در آزمون ها و حضور و غیاب نمرات بهتری دریافت می کند.
  • والدین از روند یادگیری فرزندشان آگاهی بیشتری دارند و می توانند زمینه ها یا موضوعات کلیدی که فرزندشان ممکن است در آن به کمک بیشتری نیاز داشته باشد، مشخص کنند.

نتیجه گیری

با بررسی مقاله ی نقش والدین در تحصیل دانش آموزان به این موضوع پی می بریم که نزدیک ترین افراد به دانش آموز والدین اوست. بنابراین بعد از شناسایی ضعف های دانش آموز توسط معلم، والدین می توانند به فرزند خود کمک کنند و با خرید کتاب کمک درسی، کلاس های آموزشی و تکرار و تمرین در منزل به او کمک کنند که وضعیت تحصیلی فرزندشان بهبود یابد. جدا از این مقاله ما در زودر مقاله هایی داریم که با مطالعه ی آن نقش و اهمیت رشد فردی و تغذیه دانش آموزان را بررسی می کنیم. خوشحال می شویم که با مطالعه ی آن ها نظرات خود را برای بنویسید و آن را به دوستان خود معرفی کنید.

 


منابع 

 

https://www.dreambox.com/resources/blogs/how-parental-involvement-affects-student-achievement

https://www.publicschoolreview.com/blog/parental-involvement-is-key-to-student-success

https://www.learningliftoff.com/why-a-parents-role-is-essential-to-student-success/#:~:text=Benefits%20of%20Parental%20Involvement&text=Children%20who%20received%20schooling%20at,grades%20on%20tests%20and%20attendance

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *