چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟

چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

من و تویی که هر روز پشت نیمکت های مدرسه نشسته و می نشینیم حداقل برای یک بار هم که شده این سوال از ذهنمان خطور کرده که دانش آموز موفق کیست؟ جدا از تصوری که ما از د انش آموز موفق در ذهنمان داریم، بیایید یکبار برای همیشه ببینیم که چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟ و برای این موفقیت چه کاری انجام دهیم؟ با زودر همراه باشید.

نقش و اهمیت رشد فردی در دانش آموزان

طبق مقاله ی 7 اصل جهانی موفقیت دانش آموز  شرط لازم برای یادگیری و موفقیت ایجاد پایه های اجتماعی و عاطفی مورد نیاز برای یادگیری و رشد شخصی است.[1] همانطور که تحقیقات دانشکده بازرگانی دانشگاه بانک جنوبی لندن  رشد شخصی را عامل موفقیت دانش آموزان می داند و تاکید می کند که هر دانش آموزی مجموعه متفاوتی از آرزو ها و الزامات دارد که باید مورد حمایت قرار گیرد.[2] اگر دانش آموز موفقی را می بینیم، باید به یاد بیاوریم که این موفقیت یک شبه به دست نیامده. پشت پرده ی آن حاصل برنامه ریزی، مطالعه و تلاش بوده است.

 مطالعه یک دانش آموز موفق

همه ی ماها از وقتی پا به مدرسه گذاشتیم با مفهوم مطالعه آشنا هستیم. ولی درست مطالعه کردن را کمتر کسی می داند و اجرا می کند. شاید ما با خودمان فکر می کنیم دانش آموزان موفق زیاد درس میخوانند. اما واقعیت ماجرا این است که دانش آموزان موفق درست درس می خوانند. عدم آموزش روش درست مطالعه و یادگیری، خلاصه نویسی، فراهم نبودن بستر مناسب مطالعه در خانه و مدرسه و باور های غلط اولیا می تواند از عوامل عدم موفقیت دانش آموزان باشد.[3]

تغذیه مناسب برای دانش آموزان

خانواده ها باید برای تغذیه مناسب دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشند. درک اینکه گروه های غذایی چگونه بر عملکرد بدن تاثیر می گذارد، می تواند به ما کمک کند تعیین کنیم چه چیزی و چه مقداری باید بخوریم تا سلامتمان تضمین شود.[4]

خواب کافی برای دانش آموزان

خواب کافی برای دانش آموزان

برنامه ی خوابیدن افراد متفاوت بوده و از آن جایی که دوران مدرسه طیف گسترده ای از تغییرات را در زندگی کودکان و نوجوانان پدید می آورد، ساعت خواب آن ها نیز نیازمند مدیریت صحیح است. بنابراین الگوی خواب برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه متغییر است. با توجه به افزایش سن خواب مورد نیاز انسان ها تغییر می کند. اما طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) خواب کافی برای دانش آموزان بر عملکرد آن ها در مدرسه و میزان یادگیری و تمرکز تاثیر بسزایی دارد.[5] کمبود خواب به دلایل مختلفی رخ می دهد. مهم ترین آن ها فعالیت های زیاد و البته ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی است که با مدیریت صحیح می توان خواب کافی داشت.

نقش ورزش در یادگیری، سلامت و موفقیت دانش آموزان

با ماشینی شدن زندگی در دنیا امروز و تکنولوژی های کامپیوتری جدید، نقش ورزش در زندگی ها کم رنگ تر شده است. دانش آموزانی که اوقات فراغت خود را در گیم نت ها به سر می برند، به مرور سلامت جسمانی آن ها تهدید می شود. طبق تحقیقات مرکز آموزش و پرورش کودکان حفاظت از آمریکا (CPEA) با برنامه ریزی در طول هفته باید چند ساعت ورزش کردن در برنامه ی روتین دانش آموزان قرار گیرد. ورزش علاوه بر تاثیر مثبت بر روی روحیه و سلامت جسمانی، عملکرد یادگیری آن هارا افزایش می دهد.[6] فعالیت بدنی یک روش طبیعی برای جلوگیری از پیامدهای منفی استرس است که می‌تواند اثرات استرس‌زای مزمن را از بین ببرد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی و ورزش را در زندگی خود گنجانده‌اند ازنظر اجتماعی نیز فعال هستند. اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند که این امر موجب برقراری ارتباط اجتماعی مثبت در افراد به‌خصوص دانش‌آموزان می‌شود.

نقش والدین در موفقیت دانش آموزان

نقش والدین در موفقیت دانش آموزان

والدین اولین معلم کودکان هستند. به دلیل مدت زمان حضور بیشتر با فرزندان خود با ایجاد نقش های حمایتی، انگیزشی، درک و هدایت تحصیلی در موفقیت آن ها نقش اساسی دارند. زمانی که نقش فعال در نظارت بر پیشرفت، تکالیف، حضور در فعالیت ها و رویداد هارا برعهده می گیرند، به طور قابل توجهی بر یادگیری و تجربه آموزشی فرزندانشان تاثیر می گذارند.[7] والدین باید مسائلی را که باعث کاهش انگیزه تحصیل در فرزندان شان می شود، حذف کنند. توجه داشته باشند که تشویق به موقع، به افزایش انگیزه دانش آموزان کمک می کند. محیط مدرسه تقویت کننده اصلی انگیزه هاست. به طور حتم محیط های درسی کسل و خسته کننده و معلمان بدون نشاط نمی توانند انگیزه مناسبی برای تحصیل ایجاد کنند. هرچند استفاده از وسایل کمک آموزشی، خوب است، این وسایل باید به گونه ای انتخاب شوند که خلاقیت و ابتکار را از دانش آموز نگیرند بلکه آن را تقویت کنند.

نتیجه گیری

ما به عنوان یک دانش آموز همواره باید بر زندگی خود کنترل داشته، برای رشد شخصی تلاش کنیم. برای موفقیت در نقشی که برایمان تعریف شده با یادگیری مطالعه درست، حساسیت به خواب و تغذیه و ورزش و آگاه سازی والدین نهایت تلاش خود را بکار گیریم. تحصیلات یک دانش آموز و میزان موفقیت او، تاثیر مستقیمی بر آینده اش دارد. بسیاری از دانش آموزان در دوران تحصیلی خود با تکرار یک الگوی مناسب جهت دست یابی به موفقیت پله های ترقی را طی کرده و آینده ی خودرا درخشان تر کرده اند.

 


منابع

[1] http://www.ucarecdn.com/11da8223-aaaa-49bb-962e-00b39d86da96/

[2] https://www.lsbu.ac.uk/stories-finder/personal-development-student-success

[3] http://cilivica.com/doc/1244184/

[4] https://www.bestcolleges.com/resources/student-nutrition/

[5] https://www.cdc.gov/healthyschools/sleep.htm

[6] https://cepa.stanford.edu/content/effect-physical-activity-student-performance-college-experimental-evaluation

[7] https://www.powerschool.com/resources/blog/why-parent-engagement-is-important-to-student-success/#:~:text=Students%20with%20parents%20who%20are,not%20involved%20in%20their%20school

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من