کتاب کمک درسی چی بگیرم

کتاب کمک درسی چی بگیرم

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

یکی از سوالاتی که این روزها به دلیل تنوع بسیار بالای کتاب های کمک درسی در ذهن دانش آموزان نقش بسته است این است که کتاب کمک درسی چی بگیرم همیشه بحث مقایسه کتاب های کمک درسی کار چالش برانگیزی بوده است. به همین منظور لازم است ابتدا به بررسی نظریه بلوم بپردازیم همان طور که می دانید طبقه بندی بلوم مجموعه ای از سه مدل سلسله مراتبی است که برای طبقه بندی اهداف یادگیری آموزشی در سطوح پیچیدگی و ویژگی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل ها اهداف یادگیری را در سه حیطه مختلف شناختی ، عاطفی و حسی و روانی سازمان می دهند.

طبقه بندی بلوم برای ارتقا اشکال بالاتر تفکر در آموزش و پرورش ، مانند تجزیه و تحلیل و ارزیابی مفاهیم ، فرایندها ، رویه ها و اصول ، به جای صرفاً به خاطر سپردن واقعیت ها ، ایجاد شده است. این چارچوبی برای پیشرفت تحصیلی است که در آن هر سطح به سطح زیر بستگی دارد که اغلب به صورت هرم ترسیم می شود. این مدل در طراحی آموزشی در درجه اول برای ایجاد اهداف یادگیری موثر استفاده می شود.

نظریه بلوم چیست ؟

از سال 1948 ، بنجامین بلوم در راس گروهی از روانشناسان آموزشی قرار داشت که تحقیقات آنها منجر به ایجاد طبقه بندی از سطوح رفتار فکری مهم در روند یادگیری شد. آنها سه حوزه فعالیتهای آموزشی را شناسایی کردند:

شناختی (مهارت های ذهنی)

احساسی (احساسات / عواطف – نگرش)

روان حرکتی (مهارت های دستی یا جسمی)

کار آنها در حوزه شناختی در سال 1956 تکمیل شد و از آن به عنوان طبقه بندی حوزه شناختی بلوم یاد می شود. بلوم فرض کرد که توانایی های دانش آموزان را می توان در یک پیوستار از (پایین ترین سطح) یادآوری ساده یا شناخت واقعیت ها ، از طریق سطوح ذهنی پیچیده تر و انتزاعی ، تا بالاترین مرتبه که به عنوان ارزیابی طبقه بندی می شود ، اندازه گیری کرد. بیشتر آنچه علوم تأکید می کنند شناختی است ، اما یادگیری احساسی و روانی- حرکتی نیز ارزشمند است.

هدف از کاربرد طبقه بندی بلوم چیست؟

با استفاده از طبقه بندی ، می توان دوره ها را با مطالب و دستورالعمل های مناسب طراحی کرد تا فراگیران را به سمت هرم یادگیری سوق دهد. طراحان آموزشی همچنین می توانند ابزارهای ارزیابی معتبر (به عنوان مثال ، آزمونها) را برای اطمینان از برآورده شدن هر گروه و به نوبه خود مطابقت داشتن هر قسمت از دوره با اهداف سطح طراحی کنند. با این حال ، اغلب ، به ویژه در یک شرکت سازمانی ، چندین مرحله به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می شوند.

ممکن است فراگیران از طبقه بندی بلوم آگاهی نداشته باشند ، اما از نظر آنها این پل برای رفع شکاف بین آنچه اکنون می دانند و آنچه برای یادگیری سطح بالاتری از دانش باید یاد بگیرند و عملکرد بهتر در شغل خود است.

هدف از کاربرد طبقه بندی بلوم ایجاد اهداف قابل اندازه گیری است – ایده آل برای یادگیری و توسعه شرکت ها. در صورت موفقیت آمیز بودن ، دانش آموز مهارت یا سطح تخصص جدیدی کسب کرده است و طراحان آموزشی می توانند به طور مستمر این دوره را در حالی که دوره از هر مرحله از چارچوب می گذرد ، ارزیابی کنند.

کتاب کمک درسی چی بگیرم

سطح بندی شناختی دانش آموزان در درس ریاضی براساس نظریه بلوم بر 5 سطح یادآوری، فهمیدن، به کار بستن، تحلیل کردن و ارزشیابی است که می تواند به شما یادآور شود که کتاب کمک درسی چی بگیرم. درحقیقت لازم است ابتدا مفاهیم و تعاریف را به یاد آورد که در این صورت می تواند مثال های حل شده را بدون نگاه کردن مجدد حل کند. در بخش فهمیدن می تواند مثال ها را با تغییرات عددی حل کند همین طور تمرینات و مثال های کتاب درسی را بدون مراجعه به حل المسائل حل کند. در فاز به کار بستن می تواند فرایند اثبات یک قضیه و به کار بستن سایر قضایا در اثبات آن را درک کند. در بخش تحلیل کردن می تواند سوالات ترکیبی از یک مبحث که ترکیب چند قانون است را درک کرده و حل کند.

کتاب کمک درسی چی بگیرم

در بخش نهایی یعنی ارزشیابی می تواند مسائل گوناگون را دسته بندی کن و تیپ سوالات مختلف را استخراج کند با به کار گیری این نظریه به راحتی می توان به مقایسه پرداخت و برای خرید کتاب کمک درسی اقدام نمود. به عنوان مثال کتاب کمک درسی ریاضیات جامع خیلی سبز و مهر و ماه را براساس نظریه بلوم با هم مقایسه می کنیم.

پیدا کردن کتاب کمک درسی یکی از بزرگترین چالش ها برای دانش آموزان است و همیشه بین دنیایی از کتاب سردرگم هستند تیم زودر از سطوح روانشناختی بلوم استفاده کرده و به مقایسه دو کتاب ریاضی خیلی سبز و مهرو ماه پرداخته است که در زیر مشاهده می کنید.

کتاب کمک درسی چی بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پیشنهاد ما به شما

آخرین محصولات مشاهده‌شده

سبد خرید
فروشگاه
حساب من