عمومی, مقالات

نقش و اهمیت رشد فردی در رسیدن دانش‌ آموزان به موفقیت

نقش و اهمیت رشد فردی در رسیدن دانش‌ آموزان به موفقیت

توسعه و رشد شخصی به اندازه‌ی مطالعه و پیشرفت کردن در آن برای هر دانش‌آموزی مهم و حیاتی است. صرف زمان برای رشد و توسعه شخصی به دانش‌آموز این امکان را می‌دهدکه به حداکثر تلاش و بهترین نسخه از خود برسد به‌طوری که می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کند. اگر شما هم جزو دانش آموزانی هستید که سوال دارید نقش و اهمیت رشد فردی در رسیدن دانش‌ آموزان به موفقیت چه می تواند باشد، زودر را همراهی کنید تا جواب سوالتان را دریابید.

رشد و توسعه‌ی فردی یک راه طولانی دارد که یک شبه اتفاق نمی‌افتد و با مطالعه یک کتاب نمی‌توان به آن دست یافت. این راه طولانی و مستعد تلاش‌های آگاهانه و ناخودآگاه برای بهتر کردن هر روز خود است. زندگی یک دانش‌آموز پر از مشغله و استرس است ولی باید در این شلوغ بازار حتی 5 تا 10 دقیقه هم که شده در طول روز زمانی را برای رشد و توسعه‌ی شخصی در اولویت قرار دهد، که این کار تأثیر عمیقی بر سلامت عاطفی، جسمی، روحی و روانی دارد.[1] در ادامه مراحل توسعه و رشد فردی را با هم بخوانیم.

رشد کردن ذهن

در این طرز فکر دانش‌آموز باور دارد که توانایی قابل توسعه‌ای دارد که با تلاش و سخت کار کردن افزایش می‌یابد. اگر دانش‌آموزی باور کند که توانایی‌هایش می‌تواند توسعه پیدا کند. با شکست ناراحت می‌شود اما این شکست مانع ادامه‌ی راه او نمی‌شود و از این شکست تجربه‌ای برای ادامه‌ی راه می‌سازد.[2]

مراحل رشد کردن ذهن

  • اصلاح طرز تفکر ← وقتی دانش‌آموزی شکست می‌‎خورد به راحتی در دنیایی از افکار منفی غوطه‌ور می‌شود. دقیقاً همین جاست که باید تمرکز خود را از «اوه چه اشتباهی کردم» به «همه چیز را درست خواهم کرد» تغییر دهد.
  • از درخواست کمک کردن نترسید ← یک دانش‌آموز باید به یقین برسد که درخواست کمک کردن او به معنای ضعف او نیست. به جای جدار کردن با چالش‌هایی که برایش ایجاد می‌شود، رفتن در دل چالش‌ها و حل کردن مسائل به کمک دیگران می‌تواند به او اعتماد به نفس برای ادامه‌ی راه را بدهد.
  • توجه به مسیر نه تمرکز بر مقصد ← برای دستیابی به ذهنیت رشد، دانش‌آموز باید در هنگام حل مسائل به قدم‌هایی اهمیت دهد که به نتیجه ختم می‌شوند نه صرفاً خود نتیجه: هدف رشد کردن ذهن یادگیری و پیشرفت است نه به دست آوردن و به نتیجه رسیدن.

کاهش استرس

همه‌ی ماه‌ها در طول زندگی با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه هستیم. اما نقش این استرس گاهی در دوران تحصیل پر رنگ‌تر می‌شود و موقعیت‌های چالش برانگیزی برای دانش‌آموز پیش می‌آید که استرس است. با استرس، بدن شروع به ترشح هورمون کوتیزول می‌کند، قلب تند می‌زند، تنفس سریع می‌شود و ماهیچه‌های بدن منقبض می‌شوند.

ما نمی‌توانیم از همه‌ی منابع استرس‌زا در زندگی خود دوری کنیم اما می‌توانیم راه‌های سالم‌تری برای پاسخ به آن انتخاب کنیم. یکی از راه‌های پاسخ به استرس تکنیکی است که اولین بار در دهه 1970 در دانشکده پزشکی هاروارد توسعه یافت. این تکنیک به نام رویکردهایی برای پیشگیری و کاهش استرس توسط متخصص قلب دکتر هربرت نبسون گزارش شد.[3] این تکنیک چند روش دارد که می‌تواند درافزایش آرامش و کاهش استرس کمک کند.

  • تمرکز بر روی تنفس
  • توجه و تمرکز به بدن
  • تصور تصاویر و مکان‌های آرامش بخش
  • ورزش یوگا[4]

مراقبه

طبق تعریف سازمان ملی بهداشت آمریکا (NIH) مراقبه که امروزه با نام مدیتیشن می‌شناسند، یک تمرین ذهنی و بدنی است که برای افزایش آرامش روحی و جسمی، بهبود تعادل روانی، مقابله با بیماری و افزایش سلامت و تندرستی طولانی دارد.[5] با انجام مراقبه دانش‌آموز می‌تواند به لحظه‌ی حال برگردد و با این روش استرس خود را با انجام آن کاهش دهد و همچنین تمرکز حواس را به مرور افزایش دهد.[6]

در فرهنگ‌های مختلف مراقبه به شیوه‌های متفاوت انجام می‌شود. در اسلام مراقبه اکثراً به صورت ذکر و نماز پنج گانه صورت می‌گیرد ولی در فرهنگ بودا و هندو با انرژیی که در طبیعت در جریان است مراقبه را انجام می‌دهند.

نگرش مثبت

فکرتان را تغییر دهید تا دنیای شما تغییر کند.

نورمن وینسنت پیل، نویسنده کتاب قدرت تفکر مثبت افکار منفی مانند یک مانع عمل می‌کند، دانش‌آموز را گوشه‌نشین می‌کند و از دست‌یابی به اهداف باز می‌دارد و با این اوصاف پیشرفت نخواهد کرد. پس چاره چیست؟ با تشویق دانش‌آموزان به نگرش مثبت در اغلب اوقات منجر به نتایج مثبت می‌شود. معلمان و والدین باید در صف اول این تغییر باشند و فضا را برای تغییر دانش‌آموز و فرزندشان آماده کنند.

7 نکته درباره‌ی نحوه‌ی ایجاد نگرش مثبت در دانش‌آموزان[7]

  1. خوشبین به مسائل و اتفاقات
  2. یک فضای یادگیری مثبت برای دانش‌آموز خود ایجاد کنید.
  3. به دانش‌آموزان کمک کنید نتایج مثبت را برای همه‌ی سناریوها تجسم کنند.
  4. صحبت‌های منفی را حذف کنید.
  5. به دانش‌آموزتان کمک کنید الگوهای تفکر منفی را تغییر دهد.
  6. بزرگ‌ترین طرفدار دانش‌آموز خود باشید.
  7. سیستم پاداشی راه‌اندازی کنید که مثبت اندیشی را تشویق کند.

تعیین هدف

تعیین هدف بخش مهمی از رسیدن به موفقیت است. بسیاری از حواس پرتی‌ها و مسائل زندگی، ما را از هدفمان دور می‌کند. تعیین اهداف برای موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان راهی است که به آن ها کمک می کند به حاشیه کشیده نشوند.

مزایای تعیین هدف برای رسیدن به موفقیت در دانش‌آموزان[8]

  • یک مسیر روشن برای موفقیت فراهم ‌می‌کند.
  • مدیریت زمان و آمادگی را آموزش می‌دهد.
  • انگیزه را افزایش می‌دهد.
  • پیشرفت را اندازه‌گیری می‌کند.
  • به افزایش تمرکز کمک می‌کند.
  • باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
  • دانش‌آموز را وارد چالش می‌کند.[9]

مزایای تعیین هدف

نتیجه گیری

اگر جواب سوال خود را در خصوص نقش و اهمیت رشد فردی در رسیدن دانش‌ آموزان به موفقیت چه می تواند باشد گرفته اید. اگر قصد دارید به رشد و توسعه‌ی شخصی خود برسید، به شما تبریک می‌گویم. چون گام اول موفقیت را برداشته‌اید و تنها با مطالعه یک مقاله و چند کتاب به پایان این راه نمی‌رسید. در کنار رشد کردن ذهن، کاهش استرس، مراقبه، نگرش مثبت و تعیین هدف سعی کنید صبور بودن را هم تمرین کنید. رشد و توسعه‌ی فردی نه تنها در نقش دانش‌آموزی، بلکه در تمام مراحل زندگی به شما کمک می‌کند تا در هر مرحله‌ای از زندگی بهترین نسخه از خود باشید.

 


منابع

[1] https://guides.rasmussen.edu/studentsuccessguide/PersonalDevelopment

[2] https://www.understood.org/articles/en/growth-mindset

[3] https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/six-relaxation-techniques-to-reduce-stress

[4] https://www.youtube.com/watch?v=Y7FMbda05tY

[5] https://guides.rasmussen.edu/studentsuccessguide/Meditation

[6] https://www.nytimes.com/guides/well/how-to-meditate

[7] https://www.connectionsacademy.com/support/resources/article/7-tips-to-encourage-a-positive-attitude-in-students

[8] https://gradepowerlearning.com/importance-of-goal-setting-for-students/

[9] https://www.youtube.com/watch?v=E8agsaXfHN4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *