فروشگاه اینترنتی عمده فروشی چیست؟

فروشگاه اینترنتی عمده فروشی چیست؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

عمده فروشی چیست؟ خرید آنلاین از عمده فروشی برای بسیاری از ما یک فرصت و همزمان یک دغدغه است. خرید آنلاین از عمده فروشی لوازم تحریر به علت قیمت مناسبتر و حمل آسان تر روش بسیار مناسبی برای خرید سازمانی است. اما عمده فروش چه کسی است؟ و آیا تنها مزیت عمده فروشی قیمت آن است؟ تحولات دیجیتال چه تاثیری بر عمده فروشی داشته است؟

از عصر سنت تا مدرنیته با فروشگاه اینترنتی عمده فروشی

معمولا وقتی نام عمده فروشی آورده می شود. همه به یاد مغازه های لبالب پر از اجناسی می شوند که همه چیز را به قیمت ارزانتر از فروشگاه های دیگر عرضه میکنند. اما اساسا علت ارزانتر بودن محصولات عمده فروشی ها چیست؟ آیا هر مغازه ای که به قیمت عمده حراج بزند، یک عمده فروشی است؟ خیلی ها ترجیح می دهند از عمده فروشی ها خرید کنند و احتمالا شما هم برای تامین لوازم التحریر خود به فکر خرید از عمده فروشی ها افتاده اید، در ادامه این مطلب درباره این می خوانیم که تعریف عمده فروشی چیست؟ با مزایا و نقش های آن آشنا می شویم. با عضو تازه خانواده یعنی فروشگاه اینترنتی عمده فروشی لوازم التحریر آشنا می شویم و نگاه شفاف تری نسبت به این جز مهم زنجیره تامین می یابیم.

عمده فروشی چیست؟ و خرید عمده یعنی چی؟

عمده فروشی به انگلیسی، wholesale ترجمه می­ شود. عمده فروشی، واسطه­ ارتباط میان تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا با خرده فروشی یا خریداران سازمانی است که البته این افراد مصرف­ کننده نهایی کالا محسوب نمی­ شوند. در واقع عمده فروشی­ ها، تسهیل ­کننده ارتباط در زنجیره توزیع تولیدکنندگان و واردکنندگان و زنجیره ­تأمین خرده فروشان و خریداران سازمانی محسوب می­ ­شوند. عمده فروشی محصولات کمک می­ کند تا تولیدکنندگان و واردکنندگان از طریق معامله یا مذاکره با یک عمده فروشی، کانال توزیع خود را کارآمد کنند و با کاهش نیاز به مذاکره با خرده فروشی ها و خریداران سازمانی متعدد، در زمان و انرژی صرفه جویی کنند. از طرف دیگر، خرده فروشی ­ها یا خریداران سازمانی نیز به جای تهیه­ کردن اقلام و کالاهای متعدد از تولیدکنندگان یا واردکنندگان متعدد با تأمین کالاها یا لوازم اداری خود از یک عمده فروشی، هزینه­ های جستجو، هزینه­ های انبار، هزینه ­تراکنش­ های مالی مانند مالیات و هزینه­ های حمل ­و نقل خود را کاهش می ­دهند. خرید عمده، عمل متقابل در مقابل عمده فروشی قرار دارد. خرید عمده یعنی، خرید سازمانی یا خرید کالا توسط عمده فروشی ­ها از یک عمده فروشی.

مزایا و خدمات عمده فروشی

خدمات اصلی واسطه ­های عمده فروشی شامل بسته­ بندی، درجه ­بندی، کنترل کیفی، انبارداری و حمل ­ونقل کالاها است. واسطه­ های عمده فروشی، بسته­ ­بندی­ های بزرگ و حجیم تولیدکنندگان و واردکنندگان را به صورت بسته ­های کوچک تری در بین خرده فروشی و خریداران سازمانی توزیع می ­کند. برای مثال یک عمده فروشی لوازم التحریر، عمده فروشی نوشت افزار، ممکن است خودکار را به صورت کارتنی تهیه کرده و به مغازه دارانی که تنها یک لیوان از هر نوع نیاز دارند ارائه کند. به همین دلیل، عمده فروشی ها انواع ریسک ناشی از آسیب کالا در حین بسته­ بندی، حذف کالای کم کیفیت در نتیجه کنترل کیفی و درجه ­بندی کالا و جابه ­جایی کالاها را برعهده می­ گیرند. امروزه فروشگاه اینترنتی عمده فروشی مانند زودر ، خدمات جدیدی از جمله مقایسه کالاها براساس قیمت و مشخصات بنابر برندهای مختلف را نیز برای مشتریان خود فراهم نموده ­اند.

به طور کلی می‌ توان عمده فروشی ها را در دو دسته واسطه عمده فروشی تقسیم بندی کرد: واسطه های کارکردی یا همان نمایندگی ها و واسطه های بازرگانی، در ادامه به توضیح هر یک از این انواع می پردازیم.

واسطه­ های کارکردی (نمایندگی­ ها) 

واسطه­ های کارکردی یا نمایندگی­ ها، عمده فروشی ­هایی هستند که برای تسهیل ارتباط مابین تولیدکنندگان و واردکنندگان با خرده فروشی و خریداران سازمانی فعالیت می ­کنند. عمده­ فروشان نمایندگی، مالک محصولات و کالاهایی که می­ فروشند نیستند. عمده فروشان کارکردی، نماینده تولیدکنندگان و واردکنندگان برای مذاکره و ارتباط با خرده فروشان و خریداران سازمانی محسوب می ­شوند و به ازای آن، درصدی از فروش را دریافت می ­کنند. در نتیجه، عمده­ فروشان کارکردی، هیچ ریسکی را متحمل نمی ­شوند.

واسطه ­های بازرگانی

واسطه­ های بازرگانی، کسب­ و کارهایی هستند که محصولات یا کالاهای تولیدکنندگان یا واردکنندگان را می ­خرند و سپس به خرده فروشی یا موسسات دولتی و خصوصی که خرید سازمانی انجام می­ دهند، می­ فروشند. برای مثال، یک عمده­ فروشی­ لوازم التحریر، محل عرضه لوازم التحریر به خرده ­فروشی ها یا موسسات دولتی و خصوصی که خرید سازمانی لوازم التحریر انجام می­ دهند، محسوب می ­شود. به زبان ساده تر وظایف واسطه­ های بازرگانی، خرید محصولات و کالاها به صورت عمده، پردازش، انبار کردن، بسته­ بندی مجدد، حمل و توزیع محصولات و کالاها به خرده فروشان و خریداران سازمانی است.

عمده­ فروشی بازرگانی، نقش مهمی در اقتصاد زنجیره تأمین و توزیع محصولات و کالاها برعهده دارد و به کارایی و تداوم جریان در زنجیره تأمین و توزیع کمک می­ کند. همچنین، عمده ­فروشی بازرگانی با ایجاد تعادل در بازار، به کاهش قیمت­ کالاها و محصولات کمک می­ کند.

مقایسه عمده فروشی با خرده فروشی

چهار مورد از مقایسه عمده فروشی با خرده فروشی این است که:

  1. حاشیه سود خرده­ فروشی، همیشه بالاتر از حاشیه سود عمده فروشی است. زیرا که خرده فروشان هزینه های جاری بیشتری نسبت به عمده فروشی دارند و از سوی دیگر  کالا را با قیمتی بالاتر از آنچه خریداری کرده اند، می فروشند.
  2. مشتریان عمده فروشی، طیف گسترده ­تری را نسبت به خرده فروشی تشکیل می­ دهند. برای مثال مشتریان خرده فروشی لوازم التحریر تنها افرادی هستند که برای تهیه یک یا چند قلم محدود از لوازم التحریر به آنها مراجعه می کنند. در حالی که مشتریان یک عمده فروشی لوازم التحریر تعداد زیادی از تامین کنندگان سازمانی تا فروشگاه های خرده فروشی را دربر می گیرد.
  3. عمده فروشی غالباً پشتوانه مالی بیشتری نسبت به خرده فروشی دارند زیرا که حجم خرید و فروش آنها بالاتر است و سرمایه در گردش بیشتری دارند.
  4. عمده فروشی معمولا بر محصولات محدودتری نسب به خرده فروشی تمرکز می کند. به دلیل هزینه های مذاکرات و حمل و انبارداری کالا و به دلیل حجم بالای خرید، عمده فروشان ترجیح می دهند تا بر یک محصول یا گروه محصولات تمرکز کنند تا بهینه تر فعالیت کنند.
مقایسه خرده فروشی با عمده فروشی: تفاوت­های اصلی خرده فروشی با عمده فروشی
خرده فروشی عمده فروشی
حاشیه سود بالا حاشیه سود پایین
فروش از طریق فروشگاه فروش از طریق کانال های مختلف
رقابت شدید در بازار رقابت کمتر در بازار
سرمایه گذاری کم سرمایه گذاری بالا
هزینه شوروم و تبلیغات هزینه های بالاسری کم

عمده فروشی­ به کسب و کارها یا عمده فروشی B2B

عمده فروشی B2B یا کسب و کار به کسب و کار، شامل فروش عمده کالاها به سایر کسب­ و کارها (فروش B2B) به جای فروش مستقیم آنها به مصرف کنندگان نهایی است. خریداران عمده ­فروشی B2B دو دسته هستند: (1) شرکتی که محصولات را خریداری می­ کند از محصولات برای استفاده داخلی خود مصرف کند. (2) خرده ­فروشی­ هایی که بسته­ بندی­ های بزرگ را به بسته­ های کوچک تقسیم می­ کنند و به مصرف ­کنندگان نهایی می ­فروشند. اساساً، عمده فروشی B2B، زیرمجموعه ­ای از بازار B2B در مقیاس بزرگ­تر است. خرید از عمده فروشی مزایای زیادی دارد که از جمله مزایای اصلی آن شامل این موارد است:

1. آگاهی از برندهای مختلف

عمده فروشی ها بدون حمایت از برند خاصی، طیف وسیعی از برندها را به کسب­ وکارها یا خرده فروشی ها  معرفی می کنند که می تواند منجر به مقایسه برندهای مختلف شود. در خرید لوازم التحریر از یک عمده فروشی لوازم التحریر امکان مقایسه قیمت و برندهای مختلف لوازم التحریر به سادگی برای شما فراهم می شود.

2. بهبود عرضه و تقاضا

عمده فروشی ها به عنوان واسطه ای بین عرضه و تقاضا عمل می کنند که می تواند در هنگام کاهش عرضه یا افزایش تقاضا در بازار تعادل ایجاد کنند.

3. تضمین حاشیه سود ثابت

عمده فروشان، حاشیه سود ثابتی بر روی کالاها دارند که می ­تواند به عنوان تضمینی برای قیمت کالاها عمل کند.

4. کنترل زنجیره تأمین

عمده فروشان از یک طرف با خرید محصولات از تولیدکنندگان، به جریان افتادن سرمایه در تولید به جای ذخیره شدن سرمایه در انبارها را تضمین می کند. از طرف دیگر، گاهی اوقات خرده فروشان در شرایطی که سرمایه کافی ندارند، نمی توانند کالاها را در مقادیر زیاد خریداری کنند، در این مواقع عمده فروشی مانند پل ارتباطی تولیدکنندگان و خرده فروشان عمل می کند.

عمده فروشی آنلاین

عمده فروشی آنلاین، فروش عمده کالاها و محصولات از طریق کانال های اینترنتی نظیر وب­سایت­ ها و شبکه های مجازی است. در طول 20 سال گذشته، تجارت الکترونیک عمده فروشی آنلاین، به طور قابل توجهی محبوبیت یافته است. زیرا با تحول دیجیتال، مشاغل سنتی  که به کسب و کارهای دیگر ارائه خدمت می کنند و یا به عبارتی  B2B هستند نیز به سمت دیجیتالی شدن و ارائه خدمات آنلاین حرکت کرده­ اند. براساس گزارش  Statista، حجم تجارت الکترونیکی کسب ­وکار به کسب­ و کار (B2B) در ایالات متحده آمریکا از سال 2006 حدود 2.6 تریلیون دلار به 7 تریلیون دلار در سال 2019 رسیده است. در تجارت الکترونیکی عمده فروشی، به جای اینکه محصولات و کالاها به مصرف­ کنندگان خرد فروخته شود، به صورت عمده و با تخفیف به کسب­ و کارهای دیگر فروخته می­ شود. لذا عمده­ فروشی آنلاین نوعی واسطه گری بین تولیدکننده، توزیع­ کننده و حتی خرده فروشی­ هاست.

یکی از تفاوت­ های اصلی عمده فروشی آنلاین با عمده ­فروشی سنتی نحوه ارتباط آن با مشتریان است. در حالی که عمده فروشی های سنتی اغلب از طریق تماس حضوری با مشتریان در ارتباط بودند؛ در عمده فروشی آنلاین کانال­ های دیجیتال اهمیت زیادی برای ارتباط با مشتریان دارند. مهمترین کانال ارتباطی عمده فروشی ­های آنلاین، وب سایت عمده فروشی است که می تواند در جذب مشتریان و تجربه مشتری تأثیرگذار باشد. تهیه و انتشار محتوای مناسب برای عمده فروشی آنلاین در جذب مخاطب و رساندن پیام شرکت به مخاطبان تأثیر بسزایی دارد.

فروشگاه اینترنتی عمده فروشی چیست؟

عمده فروشی لوازم التحریر

لوازم التحریر از جمله کالاهایی است که خرید عمده آن به دلیل استفاده زیاد آن در سازمان­ ها، متداول است. خرید عمده لوازم التحریر از بازار یا تأمین­ کنندگان می­ تواند محدودیت­ هایی را برای سازمان­ ها ایجاد کند که از جمله آن محدودیت در تنوع کالا و مقایسه قیمت­ ها و هزینه بالای حمل به دلیل خریدهای چندباره است. فروشگاه اینترنتی زودر با در نظرگرفتن نیاز سازمان­ ها برای خرید سازمانی لوازم التحریر، بازار عمده فروشی آنلاین لوازم التحریر را هدف قرار داده و در پی ایجاد ارتباط بلندمدت با خریداران سازمانی است. از جمله مایحتاج لوازم التحریر سازمان­ ها که خرید عمده آنها متداول است شامل چسب، خودکار، کاغذ، طلق و شیرازه و سررسید است.

خرید عمده چسب

چسب از جمله لوازمی است که کاربردهای متعدد و مختلفی دارد. چسب به ویژه در ادارات، مصرف زیادی دارد که خرید از یک عمده فروشی لوازم التحریر برای آن توصیه می ­شود. کلیه انواع چسب ضروری برای منزل، اداره، مدرسه و کارگاه از جمله چسب نواری، دستگاه حرارتی چسب، چسب چوب، چسب کاغذی، چسب رنگی، چسب اکلیلی را می­ توانید با قیمت عمده از فروشگاه اینترنتی زودر تهیه کنید.

خرید عمده خودکار

مصرف خودکار در ادارات و سازمان­ ها، سبب شده است تا خرید عمده خودکار از عمده فروشی لوازم التحریر به یکی از روندهای ثابت  هر سازمانی تبدیل شود. در سازمان ­های مختلف به ویژه بانک ­ها، مدارس، دانشگاه ­ها، خودکار جزو ابزار اصلی کار محسوب می­ شود که تأمین آن از یک تأمین کننده عمده مطمئن می­ تواند، راه حل خوبی برای اداره تدارکات و مدیران تأمین و تدارکات باشد.

خرید عمده کاغذ

یکی از پرمصرف­ترین لوازم ­التحریر اداری برای سازمان­ ها کاغذ است. انواع کاغذ در سایزهای مختلف A1, A2, A3, A4, A5 می تواند مصارف مختلفی در سازمان داشته باشد. در این مطلب از سایت زودر اقدام به مقایسه برندهای مختلف کاغذ تحریر در بازار کرده ایم که مطالعه آن میتواند به انتخاب بهتر برای شما منجر شود.

خرید عمده طلق و شیرازه

طلق و شیرازه از جمله لوازم التحریر اداری است که در دسته بایگانی و ذخیره سازی جای گرفته است. مصرف بالای طلق و شیرازه در ادارات و سازمان، غالباً برای مرتب نمودن مدارک و اطلاعات انجام می ­شود و توصیه می شود در کنار دیگر اقلام مصرفی از یک عمده فروشی لوازم التحریر تهیه شود.

خرید عمده سررسید

یکی از خریدهای اصلی سازمان ­ها در آغاز سال نو، خرید عمده سررسید است. خرید سررسید معمولا با دو هدف استفاده سازمانی و اعطای سررسید به عنوان هدیه سازمانی انجام می­شود. انواع سررسیدهای رومیزی به عنوان یکی از اقلام لوازم التحریر اداری بر روی میزکار ادارات و سازمان­ ها جای گرفته است.

نمونه­ هایی از سایت ­های عمده فروشی­ آنلاین موفق

در این بخش، چندین نمونه موفق از سایت های عمده فروشی آنلاین فهرست شده ­اند:

1. علی بابا (Alibaba)

وقتی صحبت از عمده ­فروشی آنلاین می­شود، نمی ­توان علی­ بابا را نادیده گرفت. علی­ بابا، عمده ­فروشی آنلاینی است که مقادیر زیادی کالا را با کمترین قیمت ارائه می ­دهد. از طریق علی ­بابا، مشتریان می­ توانند به طور مستقیم با تأمین ­کنندگان و تولیدکنندگان مذاکره کنند. در حال حاضر 8 میلیون تأمین ­کننده فعال با علی ­بابا کار می­ کنند. پلتفرم پیشرفته علی ­بابا، این امکان را به مشتریان می ­دهد تا سطح تراکنش، رتبه­ بندی، نرخ پاسخگویی و میزان بازدید از تأمین ­کنندگان مختلف را مقایسه کنند و با ارزیابی مناسب تامین کنندگان، تأمین­ کننده مورد اعتماد خود را بیابند. دسته­ بندی محصولات در سایت علی بابا به نحوی است که امکان جستجو را تسهیل می­ کند و به عنوان یک عمده فروشی لوازم التحریر برای تامین لوازم التحریر اداری بسیار کاربردی است. علی­ بابا در 190 کشور در دسترس است و به یک غول فناوری و تجاری تبدیل شده است. از جمله مزایای سایت علی ­بابا این موارد است: (1) وجود طیف وسیعی از محصولات با قیمت­ گذاری منعطف؛ (2) دسترسی به 8 میلیون تأمین ­کننده، تولیدکننده و عمده فروشی؛ (3) مورد اعتماد بودن در بین خرده ­فروشی ­ها و خریداران تجاری؛ (4) گزینه ­های جستجوی پیشرفته

2. ای بی (eBay)

بدون شک، eBay محبوب­ترین عمده­ فروشی آنلاین در جهان است. در ابتدا ممکن است که eBay را به عنوان یک وب­سایت حراج در نظربگیرید، اما در واقعیت، eBay، پلتفرمی عالی برای خرید محصولات به صورت عمده با قیمت ­های تخفیف­ دار است. در واقع، eBay هم عمده فروشی آنلاین و هم یک عمده فروشی آنلاین لوازم التحریر است. همچنین، eBay، خرده فروشی آنلاین نیز محسوب می­ شود که کالاهای دست ­دوم و بازسازی شده را با قیمت مناسب و ضمانت ارائه می­ دهد.

محصولات eBay شامل مد، لوازم الکترونیکی، کالاهای ورزشی، هنرهای کلکسیونی، لوازم التحریر و غیره است. محدوده قیمت مقرون به صرفه­ ای را باکیفیت بالا ارائه می­دهد. هر چیزی که در eBay فهرست شده، ممکن است به صورت عمده در دسترس نباشد که ممکن است سفارش چند مورد از این کالاها گران تمام شود. محصولات عمده فروشی، عمدتاً در دسته­ های لوازم التحریر، پوشاک، لوازم الکترونیکی و جواهرات قرار دارد.

از جمله مزایای سایت eBay این موارد است: (1) وجود میلیون ها محصول دست اول مارک­دار و دسته دوم؛ (2) گزینه­ های جستجوی پیشرفته؛ (3) نرخ حمل و نقل پایین؛ (4) راهنمای حمل­ و نقل برای هر محصول؛ (5) تخفیف در خرید عمده.

3. آمازون بیزینس (Amazon Business)

با میلیون­ ها کاربر روزانه در سراسر جهان، آمازون مدت­ هاست که نامی شناخته شده برای خرید آنلاین بوده است. آمازون در سال 2015، غول تجارت الکترونیکی آمازون بیزینس را راه ­اندازی کرد که به سرعت به یکی از بهترین وب­سایت­ های قابل اعتماد عمده ­فروشی آنلاین در جهان تبدیل شد. این موفقیت تاحدی به دلیل شرکت در نمایشگاه­ های تجاری سالانه بوده است.

راه ­اندازی حساب­ کاربری در وب سایت عمده­ فروشی آنلاین آمازون بیزینس رایگان است. با این حال، کسب­ وکارهایی که مرتباً به صورت آنلاین خرید انبوه انجام می دهند همچون سازمان هایی که خرید عمده از یک عمده فروشی آنلاین لوازم التحریر را در لیست کار خود دارند، ممکن است بخواهند در یکی از طرح­ های Business Prime برای افزودن مزایا بنابر کسب­وکارهای مختلف ثبت نام کنند. از جمله مزایای خاص Business Prime، شامل تحویل رایگان برای میلیون­ ها آیتم انتخاب شده، ابزارهای نظرسنجی و تجزیه و تحلیل رایگان، و 5% بازگشت یا شرایط 90 روزه است. خرید در داخل ایالات متحده برای کسب و کارهای بزرگ، گرانترین طرح است که 10099 دلار هزینه دارد. این طرح شامل همه کارهایی است طرح های ارزان­تر دارند به علاوه داشبورد مالی، خرید بهینه و موارد دیگر.

آمازون بیزینس به اندازه صفحه اصلی معروف آمازون کاربرپسند است. آمازون بیزینس امکان جستجو به طور یکپارچه همراه با امکانات دسته ­بندی و فیلترینگ دارد. این سایت عمده فروشی آنلاین همچنین، دارای مقایسه قیمت و نظرات مشتریان برای هر محصول است که این امکان را می­دهد که عمده فروشی های معتبر و در عین ­حال مقرون به صرفه را به راحتی پیدا کنید. سایت آمازون بیزینس، به کسب­ وکارها این امکان را می ­دهد که گروه ایجاد کنند. این گروه ها به کسب­ و کارها این امکان را می ­دهد که آدرس­ های حمل­ و نقل مشترک، روش­ های پرداخت مشترک و گردش کار ایجاد کنند. یکی دیگر از مزایای آمازون بیزینس، برنامه معافیت مالیاتی آمازون است. کسب­ و کارهایی که در این برنامه ثبت ­نام کنند از مالیات محصولات و خدمت واجد شرایط آمازون و شرکت­ های وابسته معاف هستند.

آمازون، رتبه خوبی در امور مصرف­ کنندگان دارد. کاربران آمازون، آن را به دلیل تحویل سریع و طیف گسترده محصولات دنبال می ­کنند. نحوه تماس با آمازون بیزینس، تماس تلفنی است و برخلاف سایت­ های دیگر، چت زنده ندارد و باید فرم تماس پر کنید.

4. دیجی کالا بیزینس

دیجی کالا بیزینس، یک عمده فروشی آنلاین ایرانی است که تحت حمایت گروه دیجی ­کالا در آذرماه 1400 ایجاد شده است. دیجی­ کالا بیزینس با هدف قراردادن کسب­ و کارها، خرید عمده را برای سازمان­ های بزرگ، شرکت ­های کوچک و متوسط و خرده فروشی ­ها فراهم ساخته است.

منابع

https://www.statista.com/statistics/244995/number-of-paying-spotify-subscribers/

https://www.alibaba.com/

https://www.ebay.com/

https://business.amazon.com/

https://www.amazon.com/businessprime

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پیشنهاد ما به شما

آخرین محصولات مشاهده‌شده

سبد خرید
فروشگاه
حساب من