چرا موقع درس خواندن خوابمان می گیرد

چرا موقع درس خواندن خوابمان می گیرد

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

واقعیت این است که عوامل زیادی در خوابیدن غیرمنتظره ما ، در مکان های نامناسب یا حتی زمانی که واقعاً نمی خواهیم دخیل هستند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که به هنگام درس خواندن خواب آلوده شوید و نتوانید به مطالعه ادامه دهید یا شاید این جمله برای شما هم آشنا باشد که با دست گرفتن کتاب درسی خوابمان می گیرد اما چرا موقع درس خواندن خوابمان می گیرد چه عواملی که بر هوشیاری ما تأثیر می گذارد؟ ممکن است در طول روز به دلایل مختلفی از جمله داروهای تجویزی ، خوردن یک وعده غذایی بزرگ ، کم آبی بدن و شرایط پزشکی، احساس خواب آلودگی کنیم.

بدن ما هماهنگ شده است تا به سیگنال های محیطی مانند نور و تاریکی پاسخ دهد. در حالی که رابطه بین نور و خواب غیرمستقیم است ممکن است در یک اتاق با نور خوب بخوابید یا در تاریکی بیدار بمانید نور نشانه ای است که می تواند به افزایش بیداری کمک کند. بر اساس مطالعه سال 2017 ، این گرایش ممکن است به پروتئینی برسد که وقتی در معرض نور قرار می گیریم فعال می شود.

وقتی صحبت از درس خواندن می شود ، سعی کنید یک محیط روز را با نور زیاد ایجاد کنید. اگر بیرون تاریک است ، یک لامپ یا نور بالای سر ممکن است برای هوشیاری شما کافی نباشد.

چرا موقع درس خواندن خوابمان می گیرد

از نظر علم خواب ، سطح هوشیاری ما می تواند تحت تأثیر سه عامل قرار بگیرد: زمان بیداری ، زمان روز و زمان انجام کار. هر چه بیشتر بیدار بمانیم ، تمایل ما به خواب بیشتر می شود (خواب راحت تر می شود) و احساس خواب آلودگی بیشتری می کنیم. هنگامی که خواب شروع می شود ، تمایل به خواب هر چه بیشتر در خواب باشیم کاهش می یابد.

هوشیاری ما نیز در طول روز و شب افزایش و کاهش می یابد و ریتم شبانه روزی را منعکس می کند. کمترین سطح هوشیاری ما حدود ساعت 4 صبح است و دومین افت آن در اوایل بعداز ظهر رخ می دهد. بسیاری از ما آن احساس کسل کننده ای را که در اواسط بعد از ظهر ایجاد می شود را تجربه کرده ایم. اما فرایندهای بیولوژیکی نیز وجود دارد که باعث می شود خوابیدن در این زمان از روز آسان تر شود. هرچه مدت زمان طولانی تری فرد در یک کار تکراری مشغول باشد ، خستگی روانی بیشتری جمع می شود. همین امر می تواند در دوره های طولانی تری صادق باشد ، به عنوان مثال ، در یک شیفت کاری طولانی یا درس خواندن. خستگی می تواند اثر زمان انجام کار را بدتر کند.

سطح توجه دانش آموزان حدود ده دقیقه بعد از توضیحات معلم در کلاس درس کاهش می یابد. به همین دلیل به معلمان توصیه می شود هر ده دقیقه تنوع ایجاد کنند ، مانند جذب دانش آموزان با پرسیدن سوال یا تغییر شیوه درس دادن. با تحریک ، تنوع و انگیزه کافی ، معمولاً می توانیم بر سطح خاصی از خواب آلودگی غلبه کنیم.

آیا می توانیم در مقابل خوابیدن مقاومت کنیم؟

اگر شب ها به اندازه کافی نخوابیم این عوامل بدتر می شوند. این می تواند به دلیل سر و صدای محیط ، نور ، استرس ، نوزاد تازه متولد شده یا مشکل در خوابیدن در شبهای گرم تابستان باشد. آنچه در طول خواب و بیداری در مغز ما اتفاق می افتد تا حد زیادی ناشناخته است.

مطالعات اخیر با استفاده از مدل سازی ریاضی نشان داده است که انتقال دهنده عصبی اورکسین به ما اجازه می دهد تا در برابر اقدامات VPLO مقاومت کنیم. این توضیح می دهد که چگونه تلاش های عمدی برای بیدار ماندن می تواند بر تمایل طبیعی برای خوابیدن غلبه کند. برخی از داروها مانند کافئین به گیرنده های خاصی متصل می شوند که به طور معمول خواب آلودگی را نشان می دهند ، بنابراین هوشیاری را افزایش می دهند. با این حال ، فرآیندهای تقویت خواب تا حد زیادی خارج از کنترل آگاهانه ما هستند ، بنابراین هنگامی که تمایل به خواب در اوج خود است ، مقاومت بیهوده است.

حرکت، یک تقویت کننده قوی انرژی است. علاوه بر اینکه به بیدار ماندن شما کمک می کند ، ممکن است استرس هنگام امتحان را از بین ببرد و توانایی شما در به خاطر سپردن آنچه را که مطالعه می کنید افزایش دهد. یک مطالعه معتبر در سال 2018 از دانش آموزان در تمام سنین اعم از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه نشان داد که 10 دقیقه پیاده روی در فضای باز به طور قابل توجهی عملکرد دانش آموزان را در زمینه حافظه ، تشخیص ویژگی ها و حل مسائل ریاضی بهبود می بخشد. هر 30 تا 50 دقیقه یک استراحت کوتاه داشته باشید تا پیاده روی کنید ، برقصید یا چند حرکت پرشی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من