چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم؟

چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

همه می توانند چیزهای جدید یاد بگیرند، اما چگونه مطالب جدید را به حافظه بلند مدت سپرد؟ بسیاری از دانش آموزان با خود می گویند چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم؟ به خصوص در زمان امتحانات! شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در جلسه امتحان با وجود تسلط کامل بر موضوع درسی همه مطالب مطالعه شده را فراموش کنید! اگر به دنبال راهکاری هستید که مطالب مطالعه شده را فراموش نکنید با زودر همراه شوید.

چطور به خاطر بسپریم؟

چطور به خاطر بسپاریم؟

هنگامی که به موضوعی علاقه دارید،شما به راحتی می توانید آن مطالب را به خاطر بسپارید. همواره بعد از مطالعه هر موضوع جدیدی از خود بپرسید آیا این موضوعی است که به آن علاقه دارم؟ اگر پاسخ مثبت است، پس کار شما برای حفظ موضوع راحت تر است. یادگیری یک سیکل تکرار شونده ای تشکیل می دهد که با یادگیری مطالب جدید در لوپی قرار می گیرید که برای یادگیری مطالب بیشتر اشتیاق پیدا می کنید. اگر متوجه شدید که برای یادگیری چیزی انگیزه ندارید، بدانید که مغز علاقه کمتری برای فهم آن نشان می دهد. بنابراین احتمال کمتری دارد بتواند آن را به خاطر بیاورد.

تمرکز از قدرت زیادی از مغز استفاده می کند و به ذهن شما سیگنال می دهد که یک فرآیند یا موضوعی را در حافظه بلند مدت تثبیت کند. توجه شما باید روی موضوع مورد مطالعه باشد. اگر دچار خستگی یا حواس پرتی شدید، انتقال اطلاعات به حافظه برای ذهن شما بسیار دشوار است.

وقتی سعی می کنید چیزی را بیاموزید و به یاد بیاورید، گوش دادن و خواندن در مقایسه با سایر انواع یادگیری، مانند بحث گروهی یا آموزش، نقش کم رنگ تری دارد. برای اینکه بتوانید با این دو ورش چیزی را خوب یاد بگیرید، باید تمرکز داشته باشید.

ما اغلب اطلاعات جدید را از طریق دو حس شنوایی و بینایی می آموزیم در حالی که یادگیری اطلاعات جدید باید عملی باشد. یادگیری عملی باعث می شود اطلاعات جدید بهتر در حافظه بنشینند و درک آن ها ساده تر می شود. در یادگیری عملی در جمع های گروهی بهترین فرصت برای آزمون و خطا و سپس یادگیری است. اشتباه کردن این امکان را به ما می دهد که بهتر و درست تر یاد بگیریم. تا اینجا تا حدودی یاد گرفتیم که چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم.

بهترین زمان حفظ درس

بهترین زمان برای حفظ مطالب مورد مطالعه

بهترین زمان برای یادگیری یا مرور اطلاعاتی که آموخته اید قبل از خواب یا بعداز بیدار شدن است. قبل از خواب و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، مغز شما مواد شیمیایی ترشح می کند که برای تقویت حافظه شما طراحی می شود. در طول روز، ذهن مملو از اطلاعات ثابت است، بنابراین فضای زیادی برای چیزهای جدید وجود ندارد. این موضوع را در مقاله بهترین زمان برای حفظ درس به طور کامل تری بررسی کرده ایم.

ساده ترین راه حل

برای مرور موضوع مورد مطالعه یک ساعت بعد از مطالعه ی آن مجددا آن را بخوانید. بحث این است که شما چیزهایی را که آموخته اید به سرعت از یاد می برید. بنابراین در عرض یک ساعت دوباره آن را مطالعه کنید. همچنین پس از گذشت یک روز کامل، اگر اطلاعات را مرور نکنید، آن را فراموش خواهید کرد.

برای بازدهی بیشتر در یادگیری مطالب جدید باید بعد از گذشت زمان مشخصی از مطالعه استراحت داشته باشید و یک وعده غذا یا میان وعده ی سبک بخورید. در حالت ایده آل، یادگیری باید به صورت چرخه ای انجام شود. یادگیری افراد مختلف، متفاوت است. هر فردی به طور متوسط می تواند حدود 45 دقیقه روی یک کار متمرکز بماند. بنابراین این عدد خوبی برای شروع است. برای برخی، طول مدت مطالعه به مرور زمان بیشتر می شود.

در جواب سوال چه کنیم تا مطالب مطالعه شده را فراموش نکنیم؟ باید بگوییم که وقتی مراحل مطالعه پله به پله طی شود و این روند مدام تکرار شود به یک عادت تبدیل می شود. پس با ایجاد عادت مطالعه ی درست در خود سعی کنید با تمرکز بیشتر یاد بگیرید و با مرور و بازخوانی مطالب آن را در ذهن خود به تثبیت برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پیشنهاد ما به شما

آخرین محصولات مشاهده‌شده

سبد خرید
فروشگاه
حساب من