کتاب درسی یا کمک درسی

کتاب درسی یا کمک درسی

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

مطالعه کتاب های درسی شاید کافی نباشد. بنابراین به مرور زمان کتب کمک درسی برای تکامل اطلاعات در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. در طول دوره راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، کتاب های درسی قسمت بزرگی از مطالعه را به خود اختصاص می داد. اما ناگفته نماند مطالعه کتاب های درسی به تنهایی می توانند کسل کننده، خسته کننده و پر جزئیات باشند. همیشه انتخاب بین دو گزینه یکی از کارهای چالشی بوده و هست. ولی به عنوان یک دانش آموز اگر بخواهید انتخاب کنید کتاب درسی یا کمک درسی کدام را انتخاب می کنید؟ با زودر همراه باشید.

تفاوت کتاب درسی با کمک آموزشی

تفاوت اصلی کتاب درسی و کمک درسی این است که کتاب های درسی صرفاً هدف آموزشی دارند. در حالی که کتب کمک درسی علاوه بر آموزش مطلب، اهداف مختلفی را دنبال می کنند. در حقیقت برای تفهیم بیشتر مطالب آموزشی طراحی شده اند. انواع مختلفی از کتاب های کمک درسی در کتابفروشی ها و سایت های آنلاین خرید و فروش کتاب وجود دارد. کتاب های کمک درسی می توانند هم داستانی باشند و هم غیر داستانی. بنابراین کتاب ها دو هدف متفاوت دارند، سرگرمی و تأمین دانش و آموزش. کتاب های درسی در گروه داستان های غیر داستانی قرار می گیرند. آن ها به طور خاص برای اهداف آموزش طراحی شده اند.

چرا باید کتاب کمک درسی بخوانیم

برای درک بهتر این مسئله لازم است ابتدا دیدگاهمان را در مورد کتب درسی و کتاب کمک درسی یکسان و مشترک نماییم. به همین منظور لازم است تعریف درستی از کتاب درسی و کمک آموزشی داشته باشیم. کتاب درسی چیست؟ کتاب درسی کتابی است که به عنوان یک استاندارد برای مطالعه یک موضوع خاص استفاده می شود. به عبارت دیگر، این کتابی است، حاوی حقایقی درباره یک موضوع خاص و ما هنگام مطالعه آن موضوع خاص از این کتاب استفاده می کنیم. برای مثال اگر در حال یادگیری شیمی هستید، می توانید از یک کتاب درسی شیمی استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر در حال یادگیری دستور زبان انگلیسی هستید، به یک کتاب درسی در مورد دستور زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

کتاب کمک درسی چیست؟

کتاب کمک درسی برای پاسخگویی به نیازهای مربیان و دانش آموزان، معمولاً در موسسات آموزشی، ایجاد می شوند. عملکرد آن ها محدود به آموزش نیست. این کتاب قادر به ارائه تمرین و برجسته کردن مواردی هستند که نیاز به یادگیری بیشتری دارند. بعضی از کتاب های کمک درسی پرسش و پاسخ را مطرح می کنند تا دانش آموزان بتوانند دانش و یادگیری خود را بسنجند. علاوه بر این، كتاب های کمک درسی هم به صورت چاپی و هم به صورت دیجیتالی موجود است.

كتاب های درسی صرفاً هدف علمی دارند در حالی كه كتاب های کمک درسی اهداف مختلفی دارند. سرگرمی، دانش، آموزش، یادگیری بیشتر و تفهیم مطالب کتاب درسی. کتاب های کمک آموزشی با بیان مطالب به صورت داستانی می توانند مطالب را قابل فهم تر نمایند. در حالی که کتاب های درسی در این گروه قرار نمی گیرند. همان طور که می دانید کتاب های درسی در دسته کتاب های غیر داستانی قرار می گیرند. زیرا به طور خاص برای اهداف آموزشی طراحی شده اند. تفاوت اصلی کتب درسی و کتب کمک آموزشی این است که کتب درسی صرفاً هدف آموزشی دارند در حالی که کتاب های کمک درسی ممکن است اهداف مختلفی داشته باشند.

چرا کتاب کمک درسی بخریم ؟

وقتی مطالعه چالش برانگیز است

مطالعه کتاب های درسی معمولاً دشوارتر است، اما گاهی اوقات کاملاً چالش برانگیز است. اگر با مطالعه یک کتاب درسی چالش برانگیز روبرو هستید، موارد زیر را توصیه می کنیم:

  •  مطالعه درک مطلب و حفظ اطلاعات با صدای بلند یادگیری را بهبود می بخشد. با مطالعه با صدای بلند، آن چه را که می خوانید می شنوید. این امکان برای مغز فراهم شده تا اطلاعات را به طور موثرتری پردازش کرده و آنچه را شنیده به خاطر بسپارد.
  • قرارگیری در یک موقعیت در کل مدت زمانی که می خوانید فقط به یکنواختی می افزاید. سعی کنید برای مدتی ایستاده بخوانید، یا هر چند وقت یک بار موقعیت خود را تغییر دهید.
  • متن را دوباره بخوانید. هر بار که دوباره متنی را می خوانید، اطلاعات بیشتری را در مغز نگه می دارید و درک آن آسان تر است. قبل از اینکه بتوانید اطلاعات را کاملاً بفهمید و حفظ کنید. چند بار مطالعه یک متن از یک کتاب درسی غیرمعمول نیست.
  • جستجوی کلمات کلیدی باعث می شود جمله کوتاه تر شده و به قابل فهم تر شدن متن کمک می کند. همین طور به شما کمک می کند که در عبارت چه چیزی گفته می شود و چه چیزی واقعاً برای شما مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پیشنهاد ما به شما

آخرین محصولات مشاهده‌شده

سبد خرید
فروشگاه
حساب من