عمومی, مقالات

اصول قبل از مطالعه

اصول قبل از مطالعه

ایجاد شرایط مناسب برای هر کاری به ما کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم از پس آن بربیاییم. اگر برای مطالعه کردن هم شرایط مناسب را مهیا کنیم، انگیزه‌ای ایجاد می‌شود که این مسیر سخت را با پشتکار طی کرده و خستگی‌های این راه را کاهش داد.[1] اگر علاقه مند هستید بدانید که اصول قبل از مطالعه چیست، این مقاله را با زودر همراه باشید.

برنامه‌ریزی

داشتن نقشه‌ی راه خیلی مهم است. پس قبل از انجام هر کاری یک برنامه هفتگی تنظیم کنید تا به همه‌ی کارهایتان جهت داده شود و این‌که یک نقشه‌ی کلی از همه‌ی کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را به صورت یک جا داشته باشید. برای شروع از ساعت مطالعه پایین شروع کنید و به مرور زمان ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید.

برنامه‌ای که می‌چینید واقع بینانه باشد و از خود انتظارهای عجیب غریب نداشته باشید و همچنین سعی کنید تا حد ممکن به برنامه‌ی خود پایبند باشید. اما نترسید که گاهی اوقات از برنامه خارج شوید تا برای امتحان آخر هفته بیشتر مطالعه کنید. همواره باید بین مدرسه، فعالیت‌های فوق برنامه، تفریحات و مدت زمانی که می‌خواهید با خانواده سپری کنید، تعادل برقرار کنید. اگر در درس عملکرد ضعیف دارید شاید لازم باشد تفریح آخر هفته یا یک فعالیت فوق برنامه را تا زمانی که در آن درس به عملکرد خوبی می‌رسید کنار بگذارید. برای این کار باید زمان خود را الویت‌بندی کنید و همواره به یاد داشته باشید تحصیل شما مهم‌ترین مسئله است زیرا پایه و اساس موفقیت شما در آینده است.[2]

سرعت عمل

سرعت عمل

سرعت مطالعه‌ی خود را پیدا کرده و برنامه‌ی خود را براساس آن تنظیم کنید. برخی از درس‌هایی که برای شما راحت‌تر است را سریع مطالعه کرده و از آن رد شوید ولی در عوض درس‌هایی که زمان بیشتری برای مطالعه می‌طلبند را مشخص کرده و زمان کافی برای آن‌ها اختصاص دهید و با سرعتی که با آن احساس راحتی می‌کنید مطالعه کنید. در ادامه برای داشتن سرعت عمل بیشتر دو نکته ی زیر را مدنظر داشته باشید.

  • مطالعه در پارت‌های کوتاه نیم ساعته به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را آسان‌تر به خاطر بسپارید.
  • اگر آهسته خوان هستید به یاد داشته باشید که برای مطالعه مدت زمان بیشتری را اختصاص دهید.

 

خواب کافی قبل از مطالعه

در برنامه‌ای که می‌چینید زمان کافی برای خواب اختصاص دهید، خواب شبانه باعث می‌شود که ذهن در هنگام مطالعه بهترین عملکرد را داشته باشد. بیدار ماندن تا دیر وقت ممکن است ایده‌ی خوبی به نظر برسد اما از مطالعه در آخر شب صرف نظر کنید. اگر در طول هفته مطالعه کنید، انباشتگی مطالعه به‌وجود نمی‌آید. بنابراین 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا در طول روز احساس خستگی نکنید.[3]

پاک‌سازی ذهن از موضوعات بی ربط به موضوع درسی

اگر ذهن پر مشغله‌ای دارید، قبل از شروع مطالعه چند دقیقه زمان بگذارید و هر آنچه که در ذهنتان می‌گذرد را روی کاغذ بیاورید و یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود که ذهنتان از افکار مزاحم پاک شود و تمام افکارتان روی مطالعه متمرکز شود.

حواس پرتی الکترونیکی

حذف حواس پرتی الکترونیکی

یکی از بدترین عوامل حواس پرتی برای مطالعه، وسایل الکترونیکی هستند. وسایل الکترونیکی از جمله گوشی موبایل و لپ تاپ که به اینترنت متصل هستند و از طریق آن‌ها می‌توان به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشت هر بار با چک کردن شبکه‌های اجتماعی از مطالعه دورتر شده، مشغولی‌های ذهنی ایجاد شده و زمانی‌ که برای درس خاصی اختصاص داده بودید را هدر می‌دهید.

با بی صدا کردن وسایل الکترونیکی و قرار دادن آن در محلی دورتر از محل مطالعه می‌توانید حواس پرتی الکترونیکی را به حداقل برسانید. اگر هنگام کار با لپ تاپ حواستان توسط شبکه اجتماعی یا نوتیفیکشن‌های آن‌ها به راحتی پرت می‌شود، از اپلیکیشن های مدیریت زمان و افزایش تمرکز استفاده کنید تا برخی از حواس پرتی ها را مسدود کنید. بعد از مطالعه می‌توانید مانند قبل دسترسی به همه‌ی سایت‌ها را رفع انسداد کنید.[4]

 

نتیجه گیری

اگر هدفتان را مشخص کرده و می‌خواهید درس بخوانید حتی برنامه‌ریزی کرده و سرعت عملتان را در مطالعه اندازه‌گیری کرده و در برنامه‌ی درسیتان لحاظ کرده‌اید، خوابتان را تنظیم کرده و با آمادگی ذهنی بدون هیچ حاشیه‌ی فکری و حواس پرتی‌ای عزمتان را جزم کرده‌اید که سفت و سخت پای درس مشقتان وایسید پس شما یک سوم راه را آماده‌اید برای ادامه‌ی این مسیر پیشنهاد می‌کنم که “مقاله‌ی محیط فضای مطالعه” را هم بخوانید تا با هم در این مسیر پر پیچ و خم عبور کنیم و به استانداردهای لازم در این راه برسیم.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

منابع

[1] https://www.wikihow.com/Study

[2] http://www.cse.buffalo.edu/~rapaport/howtostudy.html

[3] https://www.kidshealth.org/en/teens/testing-tips.html

[4] http://hackmystudy.com/how-to-focus-and-concentrate-while-studying/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *