خواب دانش آموز موفق

خواب دانش آموزان موفق

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

اینکه یک فرد چقدر به خواب نیاز دارد بستگی به سن او دارد. کودکان و نوجوانانی که به اندازه کافی نمی خوابند در خطر بیشتری برای بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری قرار دارند. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه کرده است که کودکان 6 تا 12 ساله باید به طور منظم 9 تا 12 ساعت در هر 24 ساعت بخوابند و نوجوانان 13 تا 18 ساله باید 8 تا 10 ساعت در هر 24 ساعت بخوابند. زودر تصمیم دارد امروز از روتین خواب دانش آموزان موفق پرده بردارد. پس با دنبال کردن زودر خصوصیات دانش آموز موفق را در خود پرورش دهید، تا همواره به موفقیت برسید.

گروه سنی خواب مورد نیاز در 24 ساعت
6 تا 12 سال 8 الی 12 ساعت
13 تا 18 سال 8 الی 10 ساعت


بیشتر بدانید : چطور یک دانش آموز موفق باشیم؟
خواب بدون وقفه چرخه خواب را بهبود می بخشد، که طی آن مغز در حالات فعال و غیر فعال حرکت می کند. کیفیت خواب دانش آموزان نیز بر یادگیری آن ها تأثیر می گذارد. خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روز باعث استراحت بهتر می شود.

 اهمیت خواب

کودکان و نوجوانانی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر چاقی، دیابت، صدمات، سلامت روانی ضعیف و مشکلات توجه و رفتار هستند.

 آیا دانش آموزان به اندازه کافی می خوابند؟

CDC داده‌های مربوط به بررسی‌های ملی و ایالتی آمریکا درباره رفتار خطرآفرین جوانان در سال 2015 را مورد پژوهش قرار داد. از 5 نفر از دانش‌آموزان پرسیده شد که معمولاً در شب‌های مدرسه چقدر می‌خوابند. دانش‌آموزانی که 6 تا 12 سال داشتند، کمتر از 9 ساعت می‌خوابیدند. نوجوانان 13 تا 18 ساله هم کمتر از 8 ساعت می خوابیدند که هر دو گروه خواب کافی نداشتند. در ادامه دانش آموزان دوره راهنمایی 9 ایالت در این مطالعه شرکت کردند حدود 6 نفر از 10 نفر (57.8%) در شب های مدرسه به اندازه کافی نمی خوابیدند. دانش آموزان دبیرستانی هم حدود 7 نفر از هر 10 نفر (72.7%) در شب های مدرسه به اندازه کافی نمی خوابیدند.

فواید خواب کافی شبانه عواقب کم خوابی 
بهبود نمرات اختلال در رشد مغز
حافظه بهتر هماهنگی ضعیف
خطر چاقی کمتر افزایش احساسات منفی
کاهش احتمال بیماری عدم تمرکز
خلق و خوی بهبود یافته فراموشکار

نکاتی برای کمک به خواب کافی

  • چرت زدن های کوتاه در طول روز
  • اجتناب از قهوه بعد از سرو شام
  • خاموش کردن وسایل الکترونیکی قبل از خواب
  • تهیه ی یک برنامه منظم برای خواب در طول هفته
  • مشخص کردن فضای اختصاصی و استفاده از تخت فقط برای استراحت و خوابیدن
  • تا حد ممکن پرهیز از دارو و مکمل های خواب اور
  • محدود کردن خواب بعد از ظهر به کمتر از یک ساعت

نکاتی برای کمک به خواب کافی

چگونه خواب و مطالعه را متعادل کنیم؟

ایده های زیر به دانش آموزان نقطه شروعی می دهد تا خواب خود را بهبود بخشند، نمرات خود را بالا ببرند و از مشکلات سلامتی دراز مدت اجتناب کنند.

یک روال مطالعه ایجاد کنید و در آن ساعت خواب را هم لحاظ کنید.

به طور منظم از مشاور خود مشاوره بگیرید و سعی کنید تجربیات خود را با دوستانتان به اشتراک بذارید و از تجربیات آن ها استفاده کنید.

بعد از 60 الی 90 دقیقه درس خواندن مدت زمانی را هم برای استراحت لحاظ کنید.

اگر موقع درس خواندن احساس خواب آلودگی کردید یک چرت کوتاه می تواند کمک کننده باشد.

توصیه به والدین!

به کودک خود کمک کنید تا خواب مورد نیاز خود را داشته باشد. در طول هفته که فرزندانتان به  مدرسه می روند و آخر هفته به برنامه خواب ثابتی پایبند باشید این بدان معناست که هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. استفاده فرزندان از وسایل الکترونیکی در آخر شب را محدود کنید و سعی کنید نظارت داشته باشید. اکنون که روتین خواب دانش آموزان موفق را بررسی کردیم، زودر از شما می خواهد مقاله های دیگر در خصوص تغذیه دانش آموز موفق، نقش والدین در موفقیت دانش آموزان و … را مطالعه بفرمایید.

 


منابع 

https://www.cdc.gov/healthyschools/features/students-sleep.htm#:~:text=The%20American%20Academy%20of%20Sleep,10%20hours%20per%2024%20hours.

https://www.affordablecollegesonline.org/college-resource-center/guide-to-sleeping-for-college-students-and-teens/

https://www.teenvogue.com/story/10-sleep-tips-for-college-success

https://studenthealth.oregonstate.edu/health-promotion/sleep/tips-getting-good-sleep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
حساب من